Monimuoto-opiskelijoiden opintojen keskeytys tietojenkäsittelyn sekä tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelmissa vuosikursseilla 2021–2024
Ahonen, Laura; Harju, Niina (2025)
Ahonen, Laura
Harju, Niina
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503295229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503295229
Tiivistelmä
Tämän tutkimusluontoisen opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella monimuoto-opiskelijoiden opintojen keskeyttämisen syitä ja taustoja Oulun ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn sekä tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelmissa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Oulun ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn sekä tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelmat.
Opintojen keskeyttäminen on merkittävä haaste korkeakouluopetuksessa, sillä se vaikuttaa sekä opiskelijoiden ammatilliseen tulevaisuuteen että oppilaitosten toimintaan ja resursseihin. Opintojen keskeyttäminen rasittaa taloudellisesti oppilaitoksien lisäksi myös yhteiskuntaa. Kesken jääneet opinnot voivat johtaa opiskelijan urakehityksen viivästymiseen tai jopa sen katkeamiseen.
Tutkimuksessa hyödynnettiin Jaakko Herrasen vuonna 2018 valmistunutta opinnäytetyötä, jossa käsitellään monimuoto-opiskelijoiden opintojen keskeyttämistä tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelmassa. Tämän tutkimuksen tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin kaikille vuosina 2021–2024 opintonsa aloittaneille tietojenkäsittelyn sekä tieto- ja viestintätekniikan monimuoto-opiskelijoille, jotka ovat sittemmin keskeyttäneet opintonsa. Tutkimuksessa käytetty kyselylomake haluttiin tehdä samankaltaiseksi kuin vuonna 2018 valmistuneessa tutkimuksessa, jotta tulokset olisivat vertailukelpoisia.
Saadut tulokset osoittavat, että merkittävin syy opintojen keskeyttämisen taustalla on jaksamiseen liittyvät haasteet. Sen lisäksi muina suurimpina tekijöinä ovat taloudelliset haasteet, liian haasteellisiksi koetut opinnot ja opetuksen heikko laatu. Tutkimuksessa nousi esiin muutamia teemoja, jotka koskevat erityisesti ICT-alaa, mutta valtaosa keskeyttämisten syistä on varmasti yleistettävissä myös muillekin aloille. Tutkimuksesta saatujen tulosten avulla Oulun ammattikorkeakoulu voi kehittää toimintatapojaan tulevaisuudessa.
Opintojen keskeyttäminen on merkittävä haaste korkeakouluopetuksessa, sillä se vaikuttaa sekä opiskelijoiden ammatilliseen tulevaisuuteen että oppilaitosten toimintaan ja resursseihin. Opintojen keskeyttäminen rasittaa taloudellisesti oppilaitoksien lisäksi myös yhteiskuntaa. Kesken jääneet opinnot voivat johtaa opiskelijan urakehityksen viivästymiseen tai jopa sen katkeamiseen.
Tutkimuksessa hyödynnettiin Jaakko Herrasen vuonna 2018 valmistunutta opinnäytetyötä, jossa käsitellään monimuoto-opiskelijoiden opintojen keskeyttämistä tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelmassa. Tämän tutkimuksen tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin kaikille vuosina 2021–2024 opintonsa aloittaneille tietojenkäsittelyn sekä tieto- ja viestintätekniikan monimuoto-opiskelijoille, jotka ovat sittemmin keskeyttäneet opintonsa. Tutkimuksessa käytetty kyselylomake haluttiin tehdä samankaltaiseksi kuin vuonna 2018 valmistuneessa tutkimuksessa, jotta tulokset olisivat vertailukelpoisia.
Saadut tulokset osoittavat, että merkittävin syy opintojen keskeyttämisen taustalla on jaksamiseen liittyvät haasteet. Sen lisäksi muina suurimpina tekijöinä ovat taloudelliset haasteet, liian haasteellisiksi koetut opinnot ja opetuksen heikko laatu. Tutkimuksessa nousi esiin muutamia teemoja, jotka koskevat erityisesti ICT-alaa, mutta valtaosa keskeyttämisten syistä on varmasti yleistettävissä myös muillekin aloille. Tutkimuksesta saatujen tulosten avulla Oulun ammattikorkeakoulu voi kehittää toimintatapojaan tulevaisuudessa.