Datakehittäjän ammatillinen kasvu työharjoittelun aikana
Tarkkonen, Susanna (2025)
Tarkkonen, Susanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503305244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503305244
Tiivistelmä
Tässä päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä seurataan opiskelijan ammatillista kasvua datakehittäjän roolissa työharjoittelun aikana 7.1.–18.3.2025. Opiskelijan pääasiallisena työtehtävänä on palkkahallinnon raportoinnin kehittäminen. Harjoittelun aikana opiskelija tekee päivittäisiä päiväkirjamerkintöjä ja viikoittaisia viikkoanalyysejä työskentelystään. Näistä merkinnöistä ja analyyseistä käy ilmi harjoittelun aikana suoritetut työtehtävät, opiskelijan kehittyminen datakehittäjän roolissa sekä kohdatut haasteet ja kehitysalueet.
Opinnäytetyö koostuu neljästä osasta: johdanto, lähtötilanteen kuvaus, seurantajakson raportointi viikkoanalyyseineen sekä pohdinta. Johdannossa esitellään työn tausta, tavoite ja rajaus, kolme ammatillisen kehityksen tavoitetta sekä keskeiset ammattikäsitteet. Lähtötilanteessa kuvataan opiskelijan aiempi kokemus ja taitotaso ennen harjoittelua sekä sidosryhmät ja työpaikan vuorovaikutustilanteet. Seurantajakson raportoinnissa käydään läpi opiskelijan kehittyminen, haasteet sekä käytetyt menetelmät ja teknologiat päiväkirjamerkintöjen ja viikkoanalyysien kautta.
Pohdinnassa tarkastellaan harjoittelun aikana saavutettuja tuloksia, ammatillista kehitystä sekä opiskelijan kohtaamia haasteita ja kehityskohtia. Pohdinnasta käy ilmi, että harjoittelun aikana opiskelija kehittyy huomattavasti datakehittäjän roolissa lähtötilanteeseen nähden. Hän edistyy kaikissa valitsemissaan ammatillisen kehityksen tavoitteissaan, sekä löytää myös kehityskohtia työskentelystään. Harjoittelun aikana opiskelija suorittaa raportointiprosessin alusta loppuun saakka.
Opinnäytetyö koostuu neljästä osasta: johdanto, lähtötilanteen kuvaus, seurantajakson raportointi viikkoanalyyseineen sekä pohdinta. Johdannossa esitellään työn tausta, tavoite ja rajaus, kolme ammatillisen kehityksen tavoitetta sekä keskeiset ammattikäsitteet. Lähtötilanteessa kuvataan opiskelijan aiempi kokemus ja taitotaso ennen harjoittelua sekä sidosryhmät ja työpaikan vuorovaikutustilanteet. Seurantajakson raportoinnissa käydään läpi opiskelijan kehittyminen, haasteet sekä käytetyt menetelmät ja teknologiat päiväkirjamerkintöjen ja viikkoanalyysien kautta.
Pohdinnassa tarkastellaan harjoittelun aikana saavutettuja tuloksia, ammatillista kehitystä sekä opiskelijan kohtaamia haasteita ja kehityskohtia. Pohdinnasta käy ilmi, että harjoittelun aikana opiskelija kehittyy huomattavasti datakehittäjän roolissa lähtötilanteeseen nähden. Hän edistyy kaikissa valitsemissaan ammatillisen kehityksen tavoitteissaan, sekä löytää myös kehityskohtia työskentelystään. Harjoittelun aikana opiskelija suorittaa raportointiprosessin alusta loppuun saakka.