Vastuullisuuspalveluiden integrointi liiketoimintaan Granlund oy:ssä
Säisä, Jani (2025)
Säisä, Jani
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503295226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503295226
Tiivistelmä
Tämä on artikkelimuotoinen opinnäytetyö, joka keskittyy vastuullisuuspalveluiden jalkautusmallin kehittämiseen ja siihen liittyvän strategisen toimintamallin luomiseen Granlund Oy:n organisaatiossa. Tavoitteena oli tunnistaa keskeiset toimenpiteet, jotka tukevat vastuullisuuspalveluiden tehokasta integrointia osaksi yrityksen liiketoimintaa ja strategiaa. Erityisenä painopisteenä oli palveluiden käytön laajentaminen alueyksiköissä
ja niiden kautta valtakunnalliselle tasolle, mikä edistää palveluiden yhdenmukaista ja systemaattista käyttöä. Työssä kartoitettiin konsernijohdon, aluejohdon ja asiantuntijoiden rooleja muutoksen edistämisessä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, ja aineisto analysoitiin teoriasidonnaisella sisällönanalyysilla. Teoreettisena viitekehyksenä toimi ensisijaisesti Jeff Hiattin ADKAR-malli. Löydösten avulla tunnistettiin organisaatiotason haasteet ja mahdollisuudet muutoksen hallinnassa. Lopputuloksena syntyi toimenpide-ehdotuksia Granlundin sisäiseen kehittämiseen.
Tulokset osoittivat, että vastuullisuuspalveluiden onnistunut jalkauttaminen edellyttää johdon sitoutumista, selkeitä tavoitteita, koulutusta, resursseja ja yhteistyön vahvistamista. Keskeisiä keinoja ovat markkina-analyysin hyödyntäminen resurssien ja myynnin priorisoinnissa, alueiden sitouttaminen paikallisilla tavoitteilla ja toimintasuunnitelmilla sekä yhteisten rakenteiden ja toimintamallien kehittäminen. Koulutuksella ja selkeällä viestinnällä varmistetaan organisaation valmiudet ja tavoitteiden ymmärrys, mikä luo tasapainon keskitetyn ohjauksen ja paikallisen joustavuuden välille.
Opinnäytetyön tulokset tukevat Granlundin vastuullisuuspalveluiden jalkauttamista, joka alkaa keväällä 2025. Työllä on strategista merkitystä Granlundille ja laajemmin kiinteistö- ja rakennusalalla vastuullisuuspalveluiden käyttöönotossa. Lisäksi työ avaa jatkotutkimusaiheita, kuten vastuullisuuspalveluiden mukauttamista kansainvälisille markkinoille ja eri liiketoimintojen yhdistävien toimintamallien kehittämistä.
ja niiden kautta valtakunnalliselle tasolle, mikä edistää palveluiden yhdenmukaista ja systemaattista käyttöä. Työssä kartoitettiin konsernijohdon, aluejohdon ja asiantuntijoiden rooleja muutoksen edistämisessä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, ja aineisto analysoitiin teoriasidonnaisella sisällönanalyysilla. Teoreettisena viitekehyksenä toimi ensisijaisesti Jeff Hiattin ADKAR-malli. Löydösten avulla tunnistettiin organisaatiotason haasteet ja mahdollisuudet muutoksen hallinnassa. Lopputuloksena syntyi toimenpide-ehdotuksia Granlundin sisäiseen kehittämiseen.
Tulokset osoittivat, että vastuullisuuspalveluiden onnistunut jalkauttaminen edellyttää johdon sitoutumista, selkeitä tavoitteita, koulutusta, resursseja ja yhteistyön vahvistamista. Keskeisiä keinoja ovat markkina-analyysin hyödyntäminen resurssien ja myynnin priorisoinnissa, alueiden sitouttaminen paikallisilla tavoitteilla ja toimintasuunnitelmilla sekä yhteisten rakenteiden ja toimintamallien kehittäminen. Koulutuksella ja selkeällä viestinnällä varmistetaan organisaation valmiudet ja tavoitteiden ymmärrys, mikä luo tasapainon keskitetyn ohjauksen ja paikallisen joustavuuden välille.
Opinnäytetyön tulokset tukevat Granlundin vastuullisuuspalveluiden jalkauttamista, joka alkaa keväällä 2025. Työllä on strategista merkitystä Granlundille ja laajemmin kiinteistö- ja rakennusalalla vastuullisuuspalveluiden käyttöönotossa. Lisäksi työ avaa jatkotutkimusaiheita, kuten vastuullisuuspalveluiden mukauttamista kansainvälisille markkinoille ja eri liiketoimintojen yhdistävien toimintamallien kehittämistä.