Pedagogisen dokumentoinnin kehittäminen Karhula -ryhmässä
Kettunen, Julia (2025)
Kettunen, Julia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503315331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503315331
Tiivistelmä
Kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää pedagogista dokumentointia varhaiskasvatuksessa alle kolmevuotiaiden lapsiryhmässä osana kasvatusyhteistyötä ja perhelähtöistä työtä. Tavoitteena oli tehdä näkyväksi pienten lasten arkea varhaiskasvatuksessa, kehittää kasvatusyhteistyötä huoltajien ja varhaiskasvattajien välillä. Varhaiskasvatustyön näkyväksi tekemisen avulla vanhemmilla on mahdollisuus saada tietoa lastensa kokemuksista ja varhaiskasvatuksessa sekä osallisuudesta lapsiryhmässä. Perhelähtöisen työotteen kehittäminen varhaiskasvatuksessa mahdollistaa vanhemmuuden ja varhaisen tuen kehittämisen varhaiskasvatuspalveluissa. Kehittämistyön toimeksiantajana oli Kuopion kaupungin varhaiskasvatuspalvelut ja kehittämistyö toteutettiin Maunolanmäen päiväkodissa 1–2-vuotiaiden lasten Karhula-lapsiryhmässä. Pedagogisen dokumentoinnin kehittämisprosessi toteutettiin lineaarisen mallin mukaisesti lasten arkitoimintoja kuvaten ja videoiden lapsiryhmässä syyskauden 2024 aikana. Kehittämistyön tuotteena kehitettiin Karhula-elokuva, jossa vanhemmat pääsivät näkemään omien lastensa toimintaa ja osallisuutta lapsiryhmässä. Tuote esitettiin perheille syyskauden päätteeksi joulujuhlassa. Pedagogisen dokumentoinnin kehittäminen vahvisti päiväkodin ja perheiden välistä kasvatusyhteistyötä. Pedagoginen dokumentointi antaa arvokasta tietoa lapsensa oppimisesta, kehityksestä ja vahvuuksista pienten lasten vanhemmille. Sen avulla huoltajien on mahdollista päästä osalliseksi alle kolmevuotiaiden lasten arkeen varhaiskasvatuksessa. Pedagogista dokumentointia voidaan käyttää osallisuutta ja yhteisöllisyyttä vahvistavana menetelmänä, jonka avulla vanhemmuuden tukea voidaan toteuttaa vahvemmin myös varhaisen tuen tavoitteet huomioiden.