Media osana lapsen kasvua ja kehitystä: posteri liiallisen ruutuajan vaikutuksista lapsen hyvinvointiin
Tölli, Beeda; Turja, Lyydia (2025)
Tölli, Beeda
Turja, Lyydia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504015393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504015393
Tiivistelmä
Nykyään lapset ja nuoret kasvavat ja kehittyvät medioiden keskellä käyttäen aikaansa erityyppisten ruutujen ääressä. Liiallinen ruutuaika ja sen vaikutukset ovat olleet jo pidemmän aikaa pinnalla erityi-sesti lasten hyvinvoinnin ja kehityksen näkökulmasta. Vaikutukset voivat olla sekä positiivisia että ne-gatiivisa, riippuen käytetystä sisällöstä ja ajasta. Tämän vuoksi myös vanhemmilla ja muilla aikuisilla on vastuu lasten digilaitteiden käytöstä ja niiden valvonnasta.
Kehittämistyön toimeksiantajana toimi Lohtajan alakoulu. Kehittämistyön aihe on ajankohtainen ja tärkeä, jonka vuoksi toimeksiantaja oli heti kiinnostunut lähtemään projektiin mukaan. Kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää, miten liiallinen ruutuaika vaikuttaa alakouluikäisen lapsen hyvinvointiin ja tehdä siitä luotettavaa tietoa antava informatiivinen posteri. Tavoitteena oli lisätä alakouluikäisten ja koulun henkilökunnan tietoisuutta ruutuajan vaikutuksista lapsen hyvinvointiin. Posteri on kohdennettu alakoululaisille, mutta samalla se lisää tietämystä myös koko koulun henkilökunnalle. Lisäksi tavoitteena oli kasvattaa omaa tietämystämme ruutuajasta ja sen vaikutuksista alakouluikäisen lapsen hyvinvointiin osana meidän ammatillista kehittymistämme. Posterin tuotimme Lohtajan alakoulun seinälle, josta tieto on helposti luettavissa ja saatavilla. Kehittämistyössä etsimme vastauksia seuraa-viin tutkimuskysymyksiin: millainen on hyvä ja informatiivinen posteri? Miten ruutuaika vaikuttaa lap-sen hyvinvointiin?
Noudatimme kehittämistyössä toiminnallisen opinnäytetyön menetelmää ja lopputuloksena syntyi posteri. Posteri on tehty tuotteistamisprosessin vaiheita noudattaen, ja sen tietoperusta on koostettu käyttäen kirjallisuutta ja sähköisiä tietokantoja. Työssä on huomioitu tutkimuseettiset periaatteet se-kä hyvä tieteellinen käytäntö. Posteri sisältää ruutuaikakäsitteen avaamisen, sekä merkittävimmät ja tärkeimmät tekijät, joihin liiallinen ruutuaika vaikuttaa alakouluikäisellä lapsella.
Kehittämistyön toimeksiantajana toimi Lohtajan alakoulu. Kehittämistyön aihe on ajankohtainen ja tärkeä, jonka vuoksi toimeksiantaja oli heti kiinnostunut lähtemään projektiin mukaan. Kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää, miten liiallinen ruutuaika vaikuttaa alakouluikäisen lapsen hyvinvointiin ja tehdä siitä luotettavaa tietoa antava informatiivinen posteri. Tavoitteena oli lisätä alakouluikäisten ja koulun henkilökunnan tietoisuutta ruutuajan vaikutuksista lapsen hyvinvointiin. Posteri on kohdennettu alakoululaisille, mutta samalla se lisää tietämystä myös koko koulun henkilökunnalle. Lisäksi tavoitteena oli kasvattaa omaa tietämystämme ruutuajasta ja sen vaikutuksista alakouluikäisen lapsen hyvinvointiin osana meidän ammatillista kehittymistämme. Posterin tuotimme Lohtajan alakoulun seinälle, josta tieto on helposti luettavissa ja saatavilla. Kehittämistyössä etsimme vastauksia seuraa-viin tutkimuskysymyksiin: millainen on hyvä ja informatiivinen posteri? Miten ruutuaika vaikuttaa lap-sen hyvinvointiin?
Noudatimme kehittämistyössä toiminnallisen opinnäytetyön menetelmää ja lopputuloksena syntyi posteri. Posteri on tehty tuotteistamisprosessin vaiheita noudattaen, ja sen tietoperusta on koostettu käyttäen kirjallisuutta ja sähköisiä tietokantoja. Työssä on huomioitu tutkimuseettiset periaatteet se-kä hyvä tieteellinen käytäntö. Posteri sisältää ruutuaikakäsitteen avaamisen, sekä merkittävimmät ja tärkeimmät tekijät, joihin liiallinen ruutuaika vaikuttaa alakouluikäisellä lapsella.