Multikulturell kompetens i internationella företag : Case - Företag x
Norrgård, Denise (2015)
Norrgård, Denise
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503173290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503173290
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov var att undersöka hur anställda vid ett internationellt företag tränas och förbereds inför en utlandskommendering och hur de har upplevt vistelsen samt vilka problem som har uppstått med tanke på kulturskillnaderna. I den teoretiska delen behandlas de olika kulturdimensioner som finns i ämnet med teori av Hofstede & Hofstede samt av Trompenaars & Hampden-Turner. Den empiriska delen har utförts med kvalitativ metod med intervjuer med åtta personer anställda vid företag X som i något skede har varit på en utlandsstationering, samt en anställd vid HR (human recourse) avdelningen på caseföretaget. En intervju har även gjorts med en interkulturell tränare som är utomstående från företag X. Lärdomsprovet kan användas som en handbok eller guide till allmän affärskultur både för långvariga och kortvariga utlandsvistelser. Undersökningsresultatet visar att de anställda inte får någon affärskultursträning inför uppdraget, men att det ges vid behov om den anställda själv ber om det. De flesta tar dock reda på information på egen hand. Respondenterna betonar vikten av det egna intresset för att bekanta sig med den nya kulturen. Kulturdimensionerna som tas upp i teorin, stämmer till största delen in på vad respondenterna har upplevt under utlandsvistelsen. Dimensionen om maktdistans har varit den främsta dimension som respondenterna har fått erfara. The purpose of this thesis was to investigate how employees at an international company are trained and prepared for a foreign assignment and how they have experienced their stay abroad and what kind of problems have occurred when cultures have collided. The theory part contains a presentation of the various cultural dimensions and theory of Hofstede & Hofstede and Trompenaars & Hampden-Turner. The empirical part consists of a qualitative approach with interviews with eight employees at company X, who at some stage had been on a posting abroad, as well as an employee of the HR (human resource) department in the Case company. An interview was also made with an intercultural trainer who has no connection with Company X. The thesis can be used as a handbook or guide to general business culture for both long and shortterm stays abroad. The survey results show that the employees do not receive any kind of cultural training before the expatriation, but it will be provided if necessary if the employee ask for it himself. Most will however look for information on their own. Respondents emphasize that it is in their own interest and determination to get acquainted with the new culture. The cultural dimensions listed in the theory correspond, in most cases, with what the respondents have experienced during their stay abroad. The dimension of power distance is the dimension that appears to have been experienced most often by the respondents.