Digitaalisen markkinoinnin toimenpiteet perustettavalle yritystoiminnalle
Kieloaho, Aleksi (2025)
Kieloaho, Aleksi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504055730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504055730
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli suunnitella ja toteuttaa digitaalisen markkinoinnin toimenpiteitä myöhemmin perustettavalle yritystoiminnalle. Tavoitteena oli tuottaa liikuntaan ja hyvinvointiin liittyvää sisältöä sosiaalisen median alustalle Instagramiin. Toimenpiteiden avulla pyrittiin kasvattamaan Instagram-tilin kattavuutta, vuorovaikutuksia ja seuraajamääriä. Tämä auttaa jatkossa yrityksen palveluita markkinoidessa, sillä tavoitettu kohderyhmä on potentiaalisia asiakkaita.
Toimeksiantaja oli opinnäytetyöntekijä, joka teki digitaalisen markkinoinnin toimenpiteitä myöhemmin perustettavalle yritystoiminnalle. Työn aikana kehitin omaa yritystoimintaani sekä tuotin liikuntaan ja hyvinvointiin liittyvää sisältöä sosiaaliseen mediaan. Kehitin myös jatkuvasti omaa osaamistani markkinointiin, sisällöntuotantoon sekä yrittäjyyteen liittyen. Hyödynsin työssä sosiaalisen median tarjoamaa analytiikkaa, jonka pohjalta opin tutkimaan sisältöjen kiinnostavuutta sekä tekemään tämän pohjalta muutoksia sisällöntuotantoon.
Teoriataustana toimi laaja aiheeseen liittyvä kirjallisuus, artikkelit sekä tutkimustieto. Opinnäytetyössä hyödynnettiin Situation, Objectives, Strategy, Tactics, Actions, Control (SOSTAC) -mallia, jonka pohjalta tehtiin sisällöntuotantoon liittyviä toimenpiteitä. Työssä käytiin läpi digitaaliseen markkinointiin, sosiaaliseen mediaan sekä sisällöntuotantoon liittyvää teoriaa, joka toimi työn toteutuksen teoriapohjana. Lisäksi käsittelin liikuntaan, hyvinvointiin ja ravitsemukseen liittyvää teoriatietoa, jonka pohjalta tuotettiin sisältöä sosiaaliseen mediaan.
Opinnäytetyön avulla saatiin aikaiseksi kasvava Instagram-tili, jolla on aktiivinen seuraajakunta. Prosessin aikana saatiin luotua myös säännöllinen sisällöntuotantorytmi, jota pystytään ylläpitämään prosessin loputtuakin. Jatkossa on tärkeää jatkaa säännöllistä sisällöntuotantoa sekä tarkoituksena on kehittää toimintaa entisestään. Sisällöntuotantoa mahdollisesti laajennetaan myös muille alustoille. Lisäksi jatkossa tehdään konkreettisia toimenpiteitä yrityksen käynnistämiseksi.
Toimeksiantaja oli opinnäytetyöntekijä, joka teki digitaalisen markkinoinnin toimenpiteitä myöhemmin perustettavalle yritystoiminnalle. Työn aikana kehitin omaa yritystoimintaani sekä tuotin liikuntaan ja hyvinvointiin liittyvää sisältöä sosiaaliseen mediaan. Kehitin myös jatkuvasti omaa osaamistani markkinointiin, sisällöntuotantoon sekä yrittäjyyteen liittyen. Hyödynsin työssä sosiaalisen median tarjoamaa analytiikkaa, jonka pohjalta opin tutkimaan sisältöjen kiinnostavuutta sekä tekemään tämän pohjalta muutoksia sisällöntuotantoon.
Teoriataustana toimi laaja aiheeseen liittyvä kirjallisuus, artikkelit sekä tutkimustieto. Opinnäytetyössä hyödynnettiin Situation, Objectives, Strategy, Tactics, Actions, Control (SOSTAC) -mallia, jonka pohjalta tehtiin sisällöntuotantoon liittyviä toimenpiteitä. Työssä käytiin läpi digitaaliseen markkinointiin, sosiaaliseen mediaan sekä sisällöntuotantoon liittyvää teoriaa, joka toimi työn toteutuksen teoriapohjana. Lisäksi käsittelin liikuntaan, hyvinvointiin ja ravitsemukseen liittyvää teoriatietoa, jonka pohjalta tuotettiin sisältöä sosiaaliseen mediaan.
Opinnäytetyön avulla saatiin aikaiseksi kasvava Instagram-tili, jolla on aktiivinen seuraajakunta. Prosessin aikana saatiin luotua myös säännöllinen sisällöntuotantorytmi, jota pystytään ylläpitämään prosessin loputtuakin. Jatkossa on tärkeää jatkaa säännöllistä sisällöntuotantoa sekä tarkoituksena on kehittää toimintaa entisestään. Sisällöntuotantoa mahdollisesti laajennetaan myös muille alustoille. Lisäksi jatkossa tehdään konkreettisia toimenpiteitä yrityksen käynnistämiseksi.