Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ei rakennetun alueen hyödyntäminen lapsen kehityksessä

Lehtinen, Samu (2025)

 
Avaa tiedosto
Lehtinen_Samu.pdf (527.0Kt)
Lataukset: 


Lehtinen, Samu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504055748
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella metsän merkitystä 3–5-vuotiaiden lasten motoristen taitojen kehityksessä varhaiskasvatuksen kontekstissa. Taustalla on huoli lasten fyysisen aktiivisuuden vähenemisestä ja motoristen taitojen heikentymisestä, mikä näkyy esimerkiksi Opetushallituksen (2021) raportoimassa lasten toimintakyvyn laskussa. Tutkimuksessa pyritään selvittämään, miten metsän monimuotoinen ympäristö tukee lapsen motoristen perustaitojen kehittymistä ja miten metsää voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksessa liikuntakasvatuksen osana.

Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu motorisen kehityksen teoriaan, liikuntakasvatuksen periaatteisiin sekä luonnon oppimisympäristön merkitykseen. Motorinen kehitys koostuu perusliikkumistaidoista, tasapainotaidoista ja välineenkäsittelytaidoista, joita voidaan tukea monipuolisella liikkumisella luonnossa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin varhaiskasvatuksen opettajan haastattelun avulla. Haastattelun tuloksia analysoitiin suhteessa aiempaan kirjallisuuteen ja varhaiskasvatussuunnitelman (2022) tavoitteisiin.

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että metsä tarjoaa lapsille haasteellisen ja vaihtelevan ympäristön, joka edistää motoristen taitojen kehitystä tasapainon, kehonhallinnan ja koordinaation osalta. Epätasainen maasto, kiipeilymahdollisuudet ja vapaamuotoinen liikkuminen tukevat lapsen liikunnallista kehitystä enemmän kuin rakennettu ympäristö. Lisäksi haastattelun perusteella varhaiskasvatuksen ammattilaiset pitävät metsää tärkeänä oppimisympäristönä, joka tukee myös lasten hyvinvointia ja keskittymiskykyä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että metsän hyödyntäminen varhaiskasvatuksessa tukee motoristen taitojen kehittymistä ja edistää lasten kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste