Digitaalisten asiakasohjeiden saavutettavuus vahvistamassa perhelähtöistä ohjausta lasten ja nuorten kuntoutuksessa
Siira, Tiina (2025)
Siira, Tiina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504065778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504065778
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää lapsen ja nuoren kuntoutuksessa perheelle annettavien digitaalisten asiakasohjeiden saavutettavuutta perhelähtöisyyden vahvistamiseksi. Toimintaympäristönä oli yliopistosairaalan yksikkö, jossa työskentelee kuntoutuksen ammattihenkilöitä työryhmien jäseninä. Tutkimuksellinen kehittämistyö oli toimintatutkimus. Tutkimuksellisen kehittämistyön aineisto kerättiin laadullisin menetelmin yhteiskehittelytilaisuudessa, johon osallistui kuntoutuksen ammattihenkilöitä. He reflektoivat aktiivisesti pienryhmissä teoreettisesta viitekehyksestä nousevista teemoista. Tilaisuudesta kerätty aineisto käsiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tuotoksena oli kuvaus lapsen ja nuoren kuntoutuksessa perheelle annettavien digitaalisten asiakasohjeiden saavutettavuuden ydintekijöistä perhelähtöisyyden vahvistamiseksi. Ydintekijät ovat asiakasohjeen saavutettavuus, lapsen/nuoren ja läheisen tarpeet ja voimavarat, käyttäjälähtöisyyden huomiointi, teknologian hyödyntäminen, kuntoutuksen ammattilaisen osaaminen ja ohjaus, organisaation tuki, tietoturva ja tietosuoja. Asiakasohjeen saavutettavuutta lisäävät selkeä kieli, ymmärrettävyys, tarinallisuus, pelillisyys, kuvat ja videot. Lapsen/nuoren ja läheisen tarpeet, voimavarat, perhekulttuuri, kieli ja digitaidot tulisi huomioida ohjeita laatiessa. Leikillisyys, pelillisyys ja houkutteleva ulkoasu motivoisivat lasta/nuorta. Käyttäjälähtöisyyttä vahvistaisivat ohjeiden muokattavuus, yksilöllisyys, vaihtoehtoisuus ja interaktiivisuus. Ohjeet tulisi nivoutua perheen arkeen. Ammattilaisen osaaminen ja ohjaus tukevat digitaalisten asiakasohjeiden toteuttamista kotona. Organisaatio mahdollistaa digitaalisten asiakasohjeiden laatimisen antamalla resursseja käyttöön. Teknologian hyödyntäminen mahdollistaa digitaalisten asiakasohjeiden muokattavuuden. Digitaalinen asiakasohje voi olla alustapohjainen ja/tai sovelluksena toteutettava, robottiavusteinen tai virtuaalinen. Tietoturva ja tietosuoja tulee varmistaa dataa kerättäessä ja hyödynnettäessä.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tuotoksena oli kuvaus lapsen ja nuoren kuntoutuksessa perheelle annettavien digitaalisten asiakasohjeiden saavutettavuuden ydintekijöistä perhelähtöisyyden vahvistamiseksi. Ydintekijät ovat asiakasohjeen saavutettavuus, lapsen/nuoren ja läheisen tarpeet ja voimavarat, käyttäjälähtöisyyden huomiointi, teknologian hyödyntäminen, kuntoutuksen ammattilaisen osaaminen ja ohjaus, organisaation tuki, tietoturva ja tietosuoja. Asiakasohjeen saavutettavuutta lisäävät selkeä kieli, ymmärrettävyys, tarinallisuus, pelillisyys, kuvat ja videot. Lapsen/nuoren ja läheisen tarpeet, voimavarat, perhekulttuuri, kieli ja digitaidot tulisi huomioida ohjeita laatiessa. Leikillisyys, pelillisyys ja houkutteleva ulkoasu motivoisivat lasta/nuorta. Käyttäjälähtöisyyttä vahvistaisivat ohjeiden muokattavuus, yksilöllisyys, vaihtoehtoisuus ja interaktiivisuus. Ohjeet tulisi nivoutua perheen arkeen. Ammattilaisen osaaminen ja ohjaus tukevat digitaalisten asiakasohjeiden toteuttamista kotona. Organisaatio mahdollistaa digitaalisten asiakasohjeiden laatimisen antamalla resursseja käyttöön. Teknologian hyödyntäminen mahdollistaa digitaalisten asiakasohjeiden muokattavuuden. Digitaalinen asiakasohje voi olla alustapohjainen ja/tai sovelluksena toteutettava, robottiavusteinen tai virtuaalinen. Tietoturva ja tietosuoja tulee varmistaa dataa kerättäessä ja hyödynnettäessä.