Mobiilipohjainen oppimisalusta
Poutiainen, Timon; Sivonen, Joona; Riekkola, Lassi (2025)
Poutiainen, Timon
Sivonen, Joona
Riekkola, Lassi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504075805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504075805
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja kehittää pelillistetty oppimisalusta,
joka perustuu React Native-, Expo- ja Firebase -teknologioihin. Sovellus on suunniteltu erityisesti ala-asteikäisille lapsille ja sen tavoitteena on, että sitä käytetään
esimerkiksi kouluopintojen tukena.
Projektin aikana tutkittiin miten luoda sovellus, joka olisi helppokäyttöinen ja miellyttävä. Selvitimme erilaisia tapoja pelillistää sovellus ja miten siitä saadaan tehtyä mielenkiintoinen nimenomaan lasten näkökulmasta.
Lopputuloksena tuotettiin sovelluskokonaisuus, joka toimii suunnitellusti. Sovelluksessa on kolme pääasiallista oppimisaihetta: matematiikka, maantieto ja englannin kieli. Jokaisessa pelissä on viisi tasoa, joita pelata. Tulevaisuudessa sovellukseen voisi lisätä lisää oppimisaiheita ja tasoja. Lisäksi tekoälyn hyödyntäminen voisi mahdollistaa yksilöllisesti mukautuvat oppimispolut. Myös opettajille
suunnatut työkalut, kuten edistymisen seuranta ja räätälöidyt tehtävät voisivat
laajentaa sovelluksen käyttömahdollisuuksia kouluympäristössä.
joka perustuu React Native-, Expo- ja Firebase -teknologioihin. Sovellus on suunniteltu erityisesti ala-asteikäisille lapsille ja sen tavoitteena on, että sitä käytetään
esimerkiksi kouluopintojen tukena.
Projektin aikana tutkittiin miten luoda sovellus, joka olisi helppokäyttöinen ja miellyttävä. Selvitimme erilaisia tapoja pelillistää sovellus ja miten siitä saadaan tehtyä mielenkiintoinen nimenomaan lasten näkökulmasta.
Lopputuloksena tuotettiin sovelluskokonaisuus, joka toimii suunnitellusti. Sovelluksessa on kolme pääasiallista oppimisaihetta: matematiikka, maantieto ja englannin kieli. Jokaisessa pelissä on viisi tasoa, joita pelata. Tulevaisuudessa sovellukseen voisi lisätä lisää oppimisaiheita ja tasoja. Lisäksi tekoälyn hyödyntäminen voisi mahdollistaa yksilöllisesti mukautuvat oppimispolut. Myös opettajille
suunnatut työkalut, kuten edistymisen seuranta ja räätälöidyt tehtävät voisivat
laajentaa sovelluksen käyttömahdollisuuksia kouluympäristössä.