ChatGPT:n hyödyntäminen ohjelmoinnin opinnoissa
Kujala, Jussi (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504075804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504075804
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan ChatGPT:n hyödyntämistä ohjelmoinnin opinnoissa. Työn tavoitteena on tutkia, miten ChatGPT:tä kannattaa hyödyntää ja miten se voi tukea opiskelijoita koodin tarkistuksessa, virheiden tunnistamisessa ja ohjelmoinnin oppimisessa. Tutkimuksessa käytettiin kyselytutkimusta, johon osallistui 100 tietojenkäsittelyn opiskelijaa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että suurin osa opiskelijoista kokee Chat-GPT:n hyödylliseksi erityisesti virheiden korjaamisessa, ohjelmointikäsitteiden selittämisessä ja koodiesimerkkien tarjoamisessa. Opiskelijat raportoivat myös oppimistulostensa parantuneen sen käytön ansiosta. Toisaalta haasteiksi nousivat virheelliset vastaukset, tekoälyn hallusinaatiot ja liian suuren riippuvuuden riski.
Tutkimuksen perusteella ChatGPT:tä voidaan suositella ohjelmoinnin opiskelun tueksi, mutta sen käyttö edellyttää kriittistä ajattelua ja vastauksien tarkistamista muista lähteistä. Lisäksi opiskelijoiden on tärkeää oppia arvioimaan, milloin tekoälyn tarjoamat vastaukset ovat luotettavia ja milloin ne saattavat sisältää virheitä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että suurin osa opiskelijoista kokee Chat-GPT:n hyödylliseksi erityisesti virheiden korjaamisessa, ohjelmointikäsitteiden selittämisessä ja koodiesimerkkien tarjoamisessa. Opiskelijat raportoivat myös oppimistulostensa parantuneen sen käytön ansiosta. Toisaalta haasteiksi nousivat virheelliset vastaukset, tekoälyn hallusinaatiot ja liian suuren riippuvuuden riski.
Tutkimuksen perusteella ChatGPT:tä voidaan suositella ohjelmoinnin opiskelun tueksi, mutta sen käyttö edellyttää kriittistä ajattelua ja vastauksien tarkistamista muista lähteistä. Lisäksi opiskelijoiden on tärkeää oppia arvioimaan, milloin tekoälyn tarjoamat vastaukset ovat luotettavia ja milloin ne saattavat sisältää virheitä.