Palvelumuotoilusta kiinnostavaa teollisuudelle : myynnin kehittämisprojekti Goforelle
Kuorelahti, Virve (2025)
Kuorelahti, Virve
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504075834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504075834
Tiivistelmä
Palvelumuotoilun alalla on usein tuskailtu palvelumuotoilun maineen ja arvostuksen kanssa. Maailma ympärillä muuttuu jatkuvasti haastavammaksi, ongelmat monimutkaisemmiksi ja näiden ratkaisemiseen tarvittaisiin parempia keinoja, mutta palvelumuotoilua on ollut vaikeaa selittää ja myydä siihen perehtymättömille. Ihmiskeskeisenä, holistisena ja innovatiivisuuteen pyrkivänä lähestymistapana palvelumuotoilu tarjoaisi oivan menetelmän vaikeiden ongelmien ratkaisuun, mikäli sitä osattaisiin hyödyntää enemmän.
Erityisesti teollisuudessa palvelumuotoilua on hyödynnetty vähän. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten palvelumuotoilu tulisi esittää teollisuusasiakkaille. Työn toimeksiantajana oli digitaalisen muutoksen konsulttitalo Gofore, jonka yhtenä strategisena painopistealueena on älykäs teollisuus. Projektissa kehitettiin ratkaisuja myyntityöhön palvelumuotoilun tuplatimanttiprosessin ja menetelmien avulla. Tietoa hankittiin työpöytätutkimuksen avulla ja haastattelemalla 11 asiakkaan edustajaa yhteensä 8 teollisuusyrityksessä sekä 11 myyntityötä tekevää tai siihen osallistuvaa goforelaista. Ratkaisuja kehitettiin osallistamalla käyttäjien edustajia yhteissuunnittelun avulla. Projektin tuloksena syntyi kolme ratkaisukonseptia Goforen myyjien käyttöön. Prosessitason muutokselle paljastui tarve service blueprint -mallinnuksen kautta, ja lisäksi muotoiltiin kaksi työkalua avuksi käytännön myyntityössä. Syntyneet konseptit validoitiin loppukäyttäjien avulla haastatteluiden ja validointityöpajan avulla.
Palvelumuotoilulla olisi teollisuudelle paljon annettavaa. Opinnäytetyön tutkimuksessa selvisi, että asiakasymmärrystä ei tutkituissa asiakasyrityksissä hyödynnetä järjestelmällisesti tuotekehityksen pohjana. Ensisijainen syy tähän näyttää olevan, ettei palvelumuotoilua tunneta kovin hyvin teollisuudessa. Mielikuva palvelumuotoilusta on kuitenkin positiivinen, ja niillä, joilla oli kokemuksia palvelumuotoilun käyttämisestä, kokivat, että palvelumuotoilu tuottaa arvoa. Palvelumuotoilua myydessä tulisi pystyä osoittamaan sen tuottama arvo konkreettisesti ja ymmärrettävästi erityisesti liiketoiminnan näkökulmasta.
Erityisesti teollisuudessa palvelumuotoilua on hyödynnetty vähän. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten palvelumuotoilu tulisi esittää teollisuusasiakkaille. Työn toimeksiantajana oli digitaalisen muutoksen konsulttitalo Gofore, jonka yhtenä strategisena painopistealueena on älykäs teollisuus. Projektissa kehitettiin ratkaisuja myyntityöhön palvelumuotoilun tuplatimanttiprosessin ja menetelmien avulla. Tietoa hankittiin työpöytätutkimuksen avulla ja haastattelemalla 11 asiakkaan edustajaa yhteensä 8 teollisuusyrityksessä sekä 11 myyntityötä tekevää tai siihen osallistuvaa goforelaista. Ratkaisuja kehitettiin osallistamalla käyttäjien edustajia yhteissuunnittelun avulla. Projektin tuloksena syntyi kolme ratkaisukonseptia Goforen myyjien käyttöön. Prosessitason muutokselle paljastui tarve service blueprint -mallinnuksen kautta, ja lisäksi muotoiltiin kaksi työkalua avuksi käytännön myyntityössä. Syntyneet konseptit validoitiin loppukäyttäjien avulla haastatteluiden ja validointityöpajan avulla.
Palvelumuotoilulla olisi teollisuudelle paljon annettavaa. Opinnäytetyön tutkimuksessa selvisi, että asiakasymmärrystä ei tutkituissa asiakasyrityksissä hyödynnetä järjestelmällisesti tuotekehityksen pohjana. Ensisijainen syy tähän näyttää olevan, ettei palvelumuotoilua tunneta kovin hyvin teollisuudessa. Mielikuva palvelumuotoilusta on kuitenkin positiivinen, ja niillä, joilla oli kokemuksia palvelumuotoilun käyttämisestä, kokivat, että palvelumuotoilu tuottaa arvoa. Palvelumuotoilua myydessä tulisi pystyä osoittamaan sen tuottama arvo konkreettisesti ja ymmärrettävästi erityisesti liiketoiminnan näkökulmasta.