Sisäisen viestinnän kehittäminen ateriapalveluissa
Saarela, Helena (2025)
Saarela, Helena
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504096011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504096011
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli toimeksiantajayrityksen ateriapalveluiden sisäisen viestinnän kehittäminen. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa ateriapalveluiden henkilöstön mielipiteitä sisäisen viestinnän nykytilasta ja sen kehittämismahdollisuuksista. Opinnäytetyön tuloksena syntyi lista kehittämistoimenpiteitä tukemaan sisäisen viestinnän suunnittelua, toteuttamista ja kehittämistä. Tutkimuskysymyksinä tässä opinnäytetyössä olivat mikä sisäisessä viestinnässä toimii hyvin ja mikä on haasteellista, millainen työntekijöiden kokemus on nykyisestä viestinnästä ja millaisilla keinoilla sisäistä viestintää voitaisiin parantaa.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin laajemman viestinnän käsitteen lisäksi sisäisen viestinnän merkityksellisyyttä, rooleja, häiriöitä ja kanavia. Teoreettisen viitekehyksen lopuksi avattiin sisäisen viestinnän kehittämistä.
Organisaatioiden sisäisen viestinnän perimmäinen tarkoitus on töiden sujuminen, tyytyväinen henkilöstö ja organisaation toteutuneet tavoitteet. Aihe on tärkeä ja aina ajankohtainen, sillä tehokas tiedonkulku on yksi toimivan työyhteisön kulmakivistä. Toimiva sisäinen viestintä edistää työntekijöiden sitoutumista, parantaa työn laatua ja lisää työyhteisön tehokkuutta.
Tämän tutkimuksen lähestymistapa oli tapaustutkimus, jolla pystyttiin hyvin hahmottamaan ateriapalveluiden sisäisen viestinnän nykytila ja tuottamaan kehittämisehdotuksia. Tutkimus toteutettiin pääosin kvantitatiivisena tutkimuksena kyselyn muodossa, kuitenkin kyselylomakkeen avoimet kysymykset antoivat kvalitatiivista tietoa ja mahdollisuuden ymmärtää vastaajien näkökulmia syvemmin. Ateriapalvelun henkilöstölle suunnattu kyselytutkimus toteutettiin joulukuussa 2024.
Kyselytutkimuksen tuloksista muodostui käsitys sisäisen viestinnässä hyvin toimivista ja haasteellisista asioista. Tutkimuksen keskeinen havainto oli, että sisäisen viestinnän selkeydessä, oikea-aikaisuudessa ja laadukkuudessa on parannettavaa. Tyytyväisimpiä oltiin siihen, että saadun viestinnän sisältö on olennaista oman työn kannalta. Tulosten pohjalta esitettiin sisäisen viestinnän kehittämistoimenpiteitä. Kehitysehdotukset liittyivät sisäisen viestinnän suunnitelmallisuuden lisäämiseen, viestintäosaamisen vahvistamiseen, viestinnän sisällön tarkasteluun ja intranetin rakenteen selkeyttämiseen.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin laajemman viestinnän käsitteen lisäksi sisäisen viestinnän merkityksellisyyttä, rooleja, häiriöitä ja kanavia. Teoreettisen viitekehyksen lopuksi avattiin sisäisen viestinnän kehittämistä.
Organisaatioiden sisäisen viestinnän perimmäinen tarkoitus on töiden sujuminen, tyytyväinen henkilöstö ja organisaation toteutuneet tavoitteet. Aihe on tärkeä ja aina ajankohtainen, sillä tehokas tiedonkulku on yksi toimivan työyhteisön kulmakivistä. Toimiva sisäinen viestintä edistää työntekijöiden sitoutumista, parantaa työn laatua ja lisää työyhteisön tehokkuutta.
Tämän tutkimuksen lähestymistapa oli tapaustutkimus, jolla pystyttiin hyvin hahmottamaan ateriapalveluiden sisäisen viestinnän nykytila ja tuottamaan kehittämisehdotuksia. Tutkimus toteutettiin pääosin kvantitatiivisena tutkimuksena kyselyn muodossa, kuitenkin kyselylomakkeen avoimet kysymykset antoivat kvalitatiivista tietoa ja mahdollisuuden ymmärtää vastaajien näkökulmia syvemmin. Ateriapalvelun henkilöstölle suunnattu kyselytutkimus toteutettiin joulukuussa 2024.
Kyselytutkimuksen tuloksista muodostui käsitys sisäisen viestinnässä hyvin toimivista ja haasteellisista asioista. Tutkimuksen keskeinen havainto oli, että sisäisen viestinnän selkeydessä, oikea-aikaisuudessa ja laadukkuudessa on parannettavaa. Tyytyväisimpiä oltiin siihen, että saadun viestinnän sisältö on olennaista oman työn kannalta. Tulosten pohjalta esitettiin sisäisen viestinnän kehittämistoimenpiteitä. Kehitysehdotukset liittyivät sisäisen viestinnän suunnitelmallisuuden lisäämiseen, viestintäosaamisen vahvistamiseen, viestinnän sisällön tarkasteluun ja intranetin rakenteen selkeyttämiseen.