Affektiivinen ergonomia sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisessa työ- ja toimintaympäristössä Lapin hyvinvointialueella
Karinkanta, Merja; Niemi, Virpi; Puolakka, Sanna (2025)
Karinkanta, Merja
Niemi, Virpi
Puolakka, Sanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504095993
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504095993
Tiivistelmä
Affektiivisen ergonomian käsite on muodostettu monitieteisen ja moniammatillisen työryhmän asiantuntijakonsensuksena Kestävä aivoterveys-hankkeessa. Affektiivinen ergonomia käsittää työn eettisen kuormituksen, eettisen organisaatiokulttuurin sekä tunne- ja vuorovaikutusilmapiirin. Affektiivinen ergonomia sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisessa työ- ja toimintaympäristössä on ilmiönä uusi eikä sitä ole aiemmin tutkittu. Sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöiden kokemuksia digitaalisiin ratkaisuihin liittyvistä työn muutoksista, työmäärästä, työn kuormittavuudesta ja käyttöön liittyvistä kokemuksista kuten ajatuksista ja tunteista, on käsitelty tutkimuksissa myös vain vähän.
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata affektiivista ergonomiaa sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisessa työ- ja toimintaympäristössä ammattilaisten ja asiantuntijoiden näkökulmasta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa ja lisätä ymmärrystä affektiivisen ergonomian toteutumisesta sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisessa työ- ja toimintaympäristössä. Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena. Kyselytutkimukseen osallistuivat Lapin hyvinvointialueen etäkotihoidon, tietohallinnon ja digitaalisten palvelujen sekä VASA 2 -hankkeen ammattilaiset ja asiantuntijat (n=63). Määrällinen aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Teemahaastatteluun osallistuivat etäkotihoidon ammattilaiset(n=6). Laadullinen aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimusten tulosten mukaan eettistä kuormitusta aiheuttivat työhön sisältyvät ristiriitaiset vaatimukset ja odotukset. Työn hallittavuus, työn tavoitteiden saavuttaminen ja työyhteisön tuki ehkäisivät työn eettistä kuormitusta. Digitaalisten ratkaisujen koettiin sekä helpottavan että vaikeuttavan ammattietiikan mukaista työtä. Eettistä organisaatiokulttuuria tukivat työyhteisön tuki ja hyvä ilmapiiri, osaamisen arvostaminen, mahdollisuus muutosehdotusten esille tuomiseen sekä työn merkityksellisyyden kokeminen. Vuorovaikutus- ja tunneympäristö koettiin toimivana. Digitaalisuuden koettiin aiheuttavan sujumattomuutta vuorovaikutukseen. Kehittämistarpeina nousivat esille resurssien lisääminen, vastuunjako, työn laadukas toteuttaminen, arvostava johtaminen, vuorovaikutuksen arvostus ja kunnioitus sekä epäoikeudenmukaisuuksien käsittely. Lapin hyvinvointialueen digitaalisessa työ- ja toimintaympäristössä affektiivisen ergonomian voidaan päätellä toteutuvan melko hyvin. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää digitaalisten työ- ja toimintaympäristöjen affektiivisen ergonomian kehittämisessä, johtamisen tukemisessa ja affektiivisen ergonomian tarkistuslistan kehittämistyössä. Affective ergonomics is a new concept that connects the psychosocial burden of work with physical health and brain health. It includes factors having an impact on the ethical aspect of work and factors of interaction and feelings. The purpose of the research was to investigate how affective ergonomics manifests in the digital work and operating environment of social and healthcare from the perspective of professionals and experts. The aim of the research was to produce information and increase understanding of the realization of affective ergonomics in the digital work and operating environment of social and healthcare. The research was conducted in collaboration with the wellbeing services county of Lapland. The target group of the research consisted of professionals and experts working in a digital work and operational environment in remote home care, information management and digital services, and the VASA 2 project. The research was conducted as a mixed-methods study, in which quantitative and qualitative research were carried out in successive phases.
According to the research findings, the ethical organizational culture is best realized among the aspects of affective ergonomics in the digital work and operational environment of the wellbeing services county of Lapland. In the digital work and operating environment, the ethical strain of work is experienced especially in relation to the conflicting demands and expectations of work. According to the research findings, factors such as lack of resources and challenges in implementing work caused strain. In the digital work and operational environment of the wellbeing services county of Lapland, the internal interaction within the work community is perceived as positive, but digitalization is perceived to make interaction clumsy and less smooth.
The research results can be used to support management and develop the brain health, interaction and emotional environment of social and health care professionals and experts, as well as ethical organizational culture in a digital work and operating environment. The results can also be used in the development of an affective ergonomics checklist.
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata affektiivista ergonomiaa sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisessa työ- ja toimintaympäristössä ammattilaisten ja asiantuntijoiden näkökulmasta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa ja lisätä ymmärrystä affektiivisen ergonomian toteutumisesta sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisessa työ- ja toimintaympäristössä. Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena. Kyselytutkimukseen osallistuivat Lapin hyvinvointialueen etäkotihoidon, tietohallinnon ja digitaalisten palvelujen sekä VASA 2 -hankkeen ammattilaiset ja asiantuntijat (n=63). Määrällinen aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Teemahaastatteluun osallistuivat etäkotihoidon ammattilaiset(n=6). Laadullinen aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimusten tulosten mukaan eettistä kuormitusta aiheuttivat työhön sisältyvät ristiriitaiset vaatimukset ja odotukset. Työn hallittavuus, työn tavoitteiden saavuttaminen ja työyhteisön tuki ehkäisivät työn eettistä kuormitusta. Digitaalisten ratkaisujen koettiin sekä helpottavan että vaikeuttavan ammattietiikan mukaista työtä. Eettistä organisaatiokulttuuria tukivat työyhteisön tuki ja hyvä ilmapiiri, osaamisen arvostaminen, mahdollisuus muutosehdotusten esille tuomiseen sekä työn merkityksellisyyden kokeminen. Vuorovaikutus- ja tunneympäristö koettiin toimivana. Digitaalisuuden koettiin aiheuttavan sujumattomuutta vuorovaikutukseen. Kehittämistarpeina nousivat esille resurssien lisääminen, vastuunjako, työn laadukas toteuttaminen, arvostava johtaminen, vuorovaikutuksen arvostus ja kunnioitus sekä epäoikeudenmukaisuuksien käsittely. Lapin hyvinvointialueen digitaalisessa työ- ja toimintaympäristössä affektiivisen ergonomian voidaan päätellä toteutuvan melko hyvin. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää digitaalisten työ- ja toimintaympäristöjen affektiivisen ergonomian kehittämisessä, johtamisen tukemisessa ja affektiivisen ergonomian tarkistuslistan kehittämistyössä.
According to the research findings, the ethical organizational culture is best realized among the aspects of affective ergonomics in the digital work and operational environment of the wellbeing services county of Lapland. In the digital work and operating environment, the ethical strain of work is experienced especially in relation to the conflicting demands and expectations of work. According to the research findings, factors such as lack of resources and challenges in implementing work caused strain. In the digital work and operational environment of the wellbeing services county of Lapland, the internal interaction within the work community is perceived as positive, but digitalization is perceived to make interaction clumsy and less smooth.
The research results can be used to support management and develop the brain health, interaction and emotional environment of social and health care professionals and experts, as well as ethical organizational culture in a digital work and operating environment. The results can also be used in the development of an affective ergonomics checklist.