Hätäensiapu tilanteessa, jossa potilaalla on vuotava pistohaava vatsan alueella : opetusvideo Oulun ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoille
Rantamäki, Heidi; Uhlgren, Laura (2025)
Rantamäki, Heidi
Uhlgren, Laura
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504096032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504096032
Tiivistelmä
Suomessa tavallisimmin lävistäviä vammoja aiheutuu teräaseilla tehtyjen pahoinpitelyiden seurauksena. Vatsan alueelle kohdistunutta pistohaavaa on pidettävä hengenvaarallisena, kunnes toisin pystytään todistamaan. Ensiarvoisen tärkeää on saada massiivinen verenvuoto hallintaan alle minuutissa tukkimalla sekä painamalla vuotokohtaa esimerkiksi painesiteen tai hemostaattisen siteen avulla. Hengitystiet tulee turvata alta kahden minuutin. Vuodon tunnistaminen ja hätäensiavun hallitseminen ovat näin ollen sellaisia taitoja, joilla voidaan pelastaa ihmishenkiä. Vatsan alueen massiiviset vuodot voivat johtaa monielinvaurioihin ja hyytymishäiriöihin, jonka vuoksi nopea reagointi parantaa myös potilaan selviämismahdollisuuksia jatkohoidossa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa sosiaali- ja terveysalan opetukseen toiminnallinen opetusvideo suuren verenvuodon tyrehdyttämisestä vatsan alueen pistovammassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden tietoa ja taitoa suurten verenvuotojen tyrehdyttämisessä vatsan alueen pistovammoissa sekä lisätä rohkeutta toimia hätätilanteissa madaltaen kynnystä
auttaa potilasta. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opetusvideomme sisältää näyttöön perustuvaa ajankohtaista tietoa hätäensiaputilanteessa toimimisesta, verenvuodon tyrehdyttämisestä sekä toimintaprotokollasta.
Teoriatietona käytimme esimerkiksi Duodecim Oppiporttia ja Terveysporttia, Käypähoitoa sekä muuta aiheeseen liittyvää kirjallisuutta.
Opinnäytetyömme on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka toimeksiantajana toimi Oulun ammattikorkeakoulu. Toiminnallinen opinnäytetyö sisältää
useamman osan, joista ensimmäisenä on opinnäytetyön suunnitelma liitteenään
videomme käsikirjoitus sekä palautekysely. Toisessa osassa toteutimme opetusvideon kuvauksen, lisämateriaalien tuottamisen sekä editoinnin. Lopuksi laadimme opinnäytetyön raportin. Valmiin editoidun videon latasimme YouTubeen,
johon annoimme linkit ensin ohjaaville opettajillemme ja sitten kohdeopiskelijaryhmille.
Palautetta opinnäytetyön videon tuotoksesta pyysimme siis ensin ohjaavilta opettajilta ja heidän hyväksyntänsä jälkeen opettajien suosittelemilta opiskelijaryhmiltä. Lähetimme kyselyn 223 opiskelijalle. Kyselyn toteutimme Webropol -kyselykaavakkeen avulla ja saimme 20 vastausta. Viimeiseksi annoimme linkin videoon kaikille Oulun ammattikorkeakoulun opettajille.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa sosiaali- ja terveysalan opetukseen toiminnallinen opetusvideo suuren verenvuodon tyrehdyttämisestä vatsan alueen pistovammassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden tietoa ja taitoa suurten verenvuotojen tyrehdyttämisessä vatsan alueen pistovammoissa sekä lisätä rohkeutta toimia hätätilanteissa madaltaen kynnystä
auttaa potilasta. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opetusvideomme sisältää näyttöön perustuvaa ajankohtaista tietoa hätäensiaputilanteessa toimimisesta, verenvuodon tyrehdyttämisestä sekä toimintaprotokollasta.
Teoriatietona käytimme esimerkiksi Duodecim Oppiporttia ja Terveysporttia, Käypähoitoa sekä muuta aiheeseen liittyvää kirjallisuutta.
Opinnäytetyömme on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka toimeksiantajana toimi Oulun ammattikorkeakoulu. Toiminnallinen opinnäytetyö sisältää
useamman osan, joista ensimmäisenä on opinnäytetyön suunnitelma liitteenään
videomme käsikirjoitus sekä palautekysely. Toisessa osassa toteutimme opetusvideon kuvauksen, lisämateriaalien tuottamisen sekä editoinnin. Lopuksi laadimme opinnäytetyön raportin. Valmiin editoidun videon latasimme YouTubeen,
johon annoimme linkit ensin ohjaaville opettajillemme ja sitten kohdeopiskelijaryhmille.
Palautetta opinnäytetyön videon tuotoksesta pyysimme siis ensin ohjaavilta opettajilta ja heidän hyväksyntänsä jälkeen opettajien suosittelemilta opiskelijaryhmiltä. Lähetimme kyselyn 223 opiskelijalle. Kyselyn toteutimme Webropol -kyselykaavakkeen avulla ja saimme 20 vastausta. Viimeiseksi annoimme linkin videoon kaikille Oulun ammattikorkeakoulun opettajille.