Osallisuus ja toimijuus tunnistetuksi ja tunnustetuksi asiakaslähtöisen työskentelyn avulla : asiakaslähtöiset työskentelyohjeet osaksi ympärivuorokautisen palveluasumisen perehdytystä
Skott, Katja (2025)
Skott, Katja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504096050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504096050
Tiivistelmä
Asiakkaan osallisuus ympärivuorokautisen palveluasumisen toimintaympäristössä ei aina toteudu, vaikka osallisuuden ja osallistumisen merkitys tiedostetaan maailmanlaajuisesti. Osallisuutta tukeva työskentely ei ole vain aatteellinen työskentelytapa, vaan se on myös laissa määritelty palveluiden toteuttamisen peruste. Tutkitusti erityisesti asiakkaan arvostuksen, osallistumisen, toiminnan sekä psykososiaalisiin tarpeisiin vastaamisen osalta on parannettavaa.
Ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakkaista valtaosalla on muistisairaus, joka vaikuttaa arjen askareista suoriutumiseen ja yksilölliseen ohjaamisen tarpeeseen. Osallisuuden tukeminen vaatii työyhteisöltä kuntoutumista edistävää työotetta, ammatillista osaamista sekä monipuolisia kohtaamis- ja vuorovaikutustaitoja. Osallisuus vaikuttaa elämänlaatuun; ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakkaan tulisi saada olla osana merkityksellistä toimintaa ja omaa toimintakykyään ylläpitääkseen tehdä itse kaiken minkä pystyy ja haluaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa työntekijöiden hoiva- ja hoitotyön asiakaslähtöisyyttä, jotta asiakkaiden elämänlaatu paranisi aktiivisen arjen ja osallisuuden kokemuksen myötä. Kehittämistehtävänä oli luoda työyhteisön kanssa asiakaslähtöiset työskentelyohjeet perehdytyksen osaksi sekä asiakaslähtöistä työskentelyä tukevaa kirjallista materiaalia työtiloihin. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Esperi Hoivakoti Vuoroparin kanssa. Kahdessa ideointipajassa kirjattiin konkreettisia asiakaslähtöisiä työskentelyohjeita peseytymiseen, pukeutumiseen, ruokailuun, liikkumiseen ja uni-valverytmiin liittyen yhteiskehittelyä hyödyntäen. Asiakaslähtöistä työskentelyä tukevat kirjalliset materiaalit valittiin luoduista asiakaslähtöisistä työskentelyohjeista.
Asiakaslähtöiset työskentelyohjeet mahdollistavat toteutuessaan paremman osallisuuden kokemuksen, työhyvinvointia sekä Esperin toimintastrategian ja arvojen toteutumisen. Kehittämistyö katsotaan onnistuneeksi, mikäli hoiva- ja hoitotyöntekijät ottavat asiakaskaslähtöiset työskentelyohjeet toimintatavoikseen. Tuotokset ovat selkeitä ja tarjoavat hyvän perustan osallisuutta tukevan työskentelyn jatkokehittelylle.
Avainsanat: Osallisuus, ympärivuorokautinen palveluasuminen, asiakaslähtöisyys
Ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakkaista valtaosalla on muistisairaus, joka vaikuttaa arjen askareista suoriutumiseen ja yksilölliseen ohjaamisen tarpeeseen. Osallisuuden tukeminen vaatii työyhteisöltä kuntoutumista edistävää työotetta, ammatillista osaamista sekä monipuolisia kohtaamis- ja vuorovaikutustaitoja. Osallisuus vaikuttaa elämänlaatuun; ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakkaan tulisi saada olla osana merkityksellistä toimintaa ja omaa toimintakykyään ylläpitääkseen tehdä itse kaiken minkä pystyy ja haluaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa työntekijöiden hoiva- ja hoitotyön asiakaslähtöisyyttä, jotta asiakkaiden elämänlaatu paranisi aktiivisen arjen ja osallisuuden kokemuksen myötä. Kehittämistehtävänä oli luoda työyhteisön kanssa asiakaslähtöiset työskentelyohjeet perehdytyksen osaksi sekä asiakaslähtöistä työskentelyä tukevaa kirjallista materiaalia työtiloihin. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Esperi Hoivakoti Vuoroparin kanssa. Kahdessa ideointipajassa kirjattiin konkreettisia asiakaslähtöisiä työskentelyohjeita peseytymiseen, pukeutumiseen, ruokailuun, liikkumiseen ja uni-valverytmiin liittyen yhteiskehittelyä hyödyntäen. Asiakaslähtöistä työskentelyä tukevat kirjalliset materiaalit valittiin luoduista asiakaslähtöisistä työskentelyohjeista.
Asiakaslähtöiset työskentelyohjeet mahdollistavat toteutuessaan paremman osallisuuden kokemuksen, työhyvinvointia sekä Esperin toimintastrategian ja arvojen toteutumisen. Kehittämistyö katsotaan onnistuneeksi, mikäli hoiva- ja hoitotyöntekijät ottavat asiakaskaslähtöiset työskentelyohjeet toimintatavoikseen. Tuotokset ovat selkeitä ja tarjoavat hyvän perustan osallisuutta tukevan työskentelyn jatkokehittelylle.
Avainsanat: Osallisuus, ympärivuorokautinen palveluasuminen, asiakaslähtöisyys