Psyykkisen valmennuksen opas 11–14-vuotiaiden valmentajille
Mäki, Niko; Tuovila, Kalle (2025)
Mäki, Niko
Tuovila, Kalle
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504116206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504116206
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella psyykkisen valmennuksen merkitystä nuorten urheilijoiden kehitykselle ja hyvinvoinnille sekä selvittää, miten valmentajat voivat tukea tätä prosessia osana valmennustyötään. Työ on toteutettu yhteistyössä Rovaniemen Kiekko Ry:n kanssa, ja se keskittyy erityisesti 11–14-vuotiaiden juniorijääkiekkoilijoiden valmennukseen. Opinnäytetyön tuotoksena on laadittu psyykkisen valmennuksen opas, joka tarjoaa konkreettisia menetelmiä valmentajien käyttöön.
Teoreettinen viitekehys perustuu laajaan kirjallisuuskatsaukseen, jossa käsitellään keskeisiä psyykkisen valmennuksen osa-alueita, kuten motivaatio, itseluottamus, tunteidensäätely, keskittymiskyky ja tavoitteenasettelu. Työssä analysoidaan myös psyykkisen valmennuksen pitkäaikaisia vaikutuksia urheilijan kehitykseen ja sitoutumiseen lajiin. Lisäksi perehdymme valmentajan rooliin psyykkisten taitojen tukemisessa sekä siihen, miten valmentajat voivat käytännössä hyödyntää psyykkisen valmennuksen työkaluja osana päivittäistä valmennustaan. Opinnäytetyö vastaa seuraaviin kysymyksiin: Mitä psyykkinen valmennus tarkoittaa? Miten psyykkiset valmiudet ilmenevät yhteiskunnan nuorissa? Millä psyykkisen valmennuksen menetelmillä pystymme tukemaan murrosiän alkuvaiheessa olevan nuoren urheilijan kokonaisvaltaista kehittymistä Rovaniemen Kiekko Ry:ssä? Millainen on hyvä opas?
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt opas on julkaistu Hockey Centre palvelussa, Rovaniemen Kiekon valmentajille, jonka kautta he voivat hyödyntää materiaalia helposti osana harjoitussuunnitelmiaan. Oppaan tavoitteena on tehdä psyykkisestä valmennuksesta konkreettista ja käytännönläheistä, jotta valmentajat voivat soveltaa sitä eri harjoitustilanteissa ilman suuria lisäponnisteluja. Oppaan sisältöä voidaan myös päivittää ja parantaa käyttökokemusten ja valmentajilta saatavan palautteen perusteella.
Teoreettinen viitekehys perustuu laajaan kirjallisuuskatsaukseen, jossa käsitellään keskeisiä psyykkisen valmennuksen osa-alueita, kuten motivaatio, itseluottamus, tunteidensäätely, keskittymiskyky ja tavoitteenasettelu. Työssä analysoidaan myös psyykkisen valmennuksen pitkäaikaisia vaikutuksia urheilijan kehitykseen ja sitoutumiseen lajiin. Lisäksi perehdymme valmentajan rooliin psyykkisten taitojen tukemisessa sekä siihen, miten valmentajat voivat käytännössä hyödyntää psyykkisen valmennuksen työkaluja osana päivittäistä valmennustaan. Opinnäytetyö vastaa seuraaviin kysymyksiin: Mitä psyykkinen valmennus tarkoittaa? Miten psyykkiset valmiudet ilmenevät yhteiskunnan nuorissa? Millä psyykkisen valmennuksen menetelmillä pystymme tukemaan murrosiän alkuvaiheessa olevan nuoren urheilijan kokonaisvaltaista kehittymistä Rovaniemen Kiekko Ry:ssä? Millainen on hyvä opas?
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt opas on julkaistu Hockey Centre palvelussa, Rovaniemen Kiekon valmentajille, jonka kautta he voivat hyödyntää materiaalia helposti osana harjoitussuunnitelmiaan. Oppaan tavoitteena on tehdä psyykkisestä valmennuksesta konkreettista ja käytännönläheistä, jotta valmentajat voivat soveltaa sitä eri harjoitustilanteissa ilman suuria lisäponnisteluja. Oppaan sisältöä voidaan myös päivittää ja parantaa käyttökokemusten ja valmentajilta saatavan palautteen perusteella.