Korkeajänniteakkujen turvallinen käsittely korjaamolla
Nousiainen, Aada (2025)
Nousiainen, Aada
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504116238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504116238
Tiivistelmä
Insinöörityö suoritettiin tilaustyönä K Auto Oy:lle. Insinöörityön pohjalta tilaajalle luodaan ohjeistus korjaamoille ja henkilökunnalle korkeajänniteakkujen turvallisesta käsitellystä. K Auto Oy:n merkkiedustus kattaa ison osan Volkswagen Groupin merkeistä, joiden sähköistyminen on nopeaa sekä jatkuvasti kehittyvää.
Insinöörityössä kartoitettiin kirjallisuuskatsauksena sähköajoneuvojen sekä niissä käytettävien korkeajänniteakkujen käsittelyä koskevia lainsäännöksiä, standardeja sekä muita aihetta käsitteleviä materiaaleja. Materiaaleja vertailtiin toisiinsa ja niistä kerättiin ajantasaisin tieto työhön. Insinöörityössä käytiin läpi säännöksien lisäksi korkeajänniteakkujen luokittelua, säilöntää, koulutusvaatimuksia sekä vaaratilanteita. Kaikkia korkeajänniteakkujen tuomia huomioitavia asioita ei ole määritelty laeissa tai standardeissa, jolloin tutkielmilla sekä valmistajan materiaaleilla täydennettiin työtä.
Sähköajoneuvojen korjaamista sekä käsittelyä ohjaavat muun muassa sähköturvallisuuslaki, SFS 6002 -standardi sekä valmistajien ohjeistukset. Standardi SFS 6002 uudistui helmikuussa 2025, minkä myötä insinöörityössä käsiteltiin uudistuneen standardin muutoksia edelliseen versioon verrattuna sekä vaikutusta korjaamolla työskentelyyn.
Insinöörityön tuloksena saatiin kattavasti kerättyä tietoa liittyen sähköajoneuvojen korjaamotarpeisiin sekä hahmottamaan työn pohjalta resursseja korjaamoille sekä henkilökunnalle.
Insinöörityössä kartoitettiin kirjallisuuskatsauksena sähköajoneuvojen sekä niissä käytettävien korkeajänniteakkujen käsittelyä koskevia lainsäännöksiä, standardeja sekä muita aihetta käsitteleviä materiaaleja. Materiaaleja vertailtiin toisiinsa ja niistä kerättiin ajantasaisin tieto työhön. Insinöörityössä käytiin läpi säännöksien lisäksi korkeajänniteakkujen luokittelua, säilöntää, koulutusvaatimuksia sekä vaaratilanteita. Kaikkia korkeajänniteakkujen tuomia huomioitavia asioita ei ole määritelty laeissa tai standardeissa, jolloin tutkielmilla sekä valmistajan materiaaleilla täydennettiin työtä.
Sähköajoneuvojen korjaamista sekä käsittelyä ohjaavat muun muassa sähköturvallisuuslaki, SFS 6002 -standardi sekä valmistajien ohjeistukset. Standardi SFS 6002 uudistui helmikuussa 2025, minkä myötä insinöörityössä käsiteltiin uudistuneen standardin muutoksia edelliseen versioon verrattuna sekä vaikutusta korjaamolla työskentelyyn.
Insinöörityön tuloksena saatiin kattavasti kerättyä tietoa liittyen sähköajoneuvojen korjaamotarpeisiin sekä hahmottamaan työn pohjalta resursseja korjaamoille sekä henkilökunnalle.