Eurooppalaisen junien kulunvalvontajärjestelmän (ETCS) vaikutukset liikennöiviin ratatyökoneisiin
Salminen, Elias (2025)
Salminen, Elias
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504116252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504116252
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö selvittää eurooppalaisen junien kulunvalvontajärjestelmän (ETCS) vaikutuksia ja muutostarpeita radanpidon toimijoiden liikennöivään ratatyökonekalustoon. Työ toteutettiin WSP Finland Oy:n sisäisenä selvityksenä ja sen tuloksista syntyi insinööriopiskelija Elias Salmisen opinnäytetyö (Konetekniikan AMK-insinööritutkinto, Metropolia).
ETCS-järjestelmän on tunnistettu aiheuttavan suuria muutoksia kunnossapitokaluston ja ratatyökoneiden käyttöön ja liikennöintiin. Insinöörityössä kartoitetaan, miten alan toimijat voivat kehittää ja jatkaa toimintaansa ETCS-järjestelmän vaatimusten mukaisesti. Työn yhtenä tavoitteena on selvittää, miten toimijat voivat yhdessä edistää ETCS:n käyttöönottoa paremmin.
Ratatyökoneiden liikennöinti nykyisillä menettelytavoilla (JKV ja/tai poikkeuslupa) tulee korvautumaan, jolloin liikennöinti ETCS-varustelluilla radoilla pitää toteuttaa järjestelmään sopivin keinoin. Fyysisten pääopastimien ja radanvarsielementtien poistuessa kaluston paikantaminen ilman ETCS-laitteistoa hankaloituu.
Ajantasaisten tulosten määrittämiseksi lähtötietoaineistoa koottiin nykyisten alan toimijoiden ratatyökoneiden käytöstä ja niiden valmistuksesta sekä valtiollisista säädöksistä ja määräyksistä. Konekannan ja sen käytön nykytilanteen selvittämiseksi selvitystyön aikana haastateltiin alalla toimivia yrityksiä. Haastatteluissa painotettiin syrjimättömyyttä, tasapuolisuutta ja yhdenmukaisuutta.
ETCS-järjestelmän on tunnistettu aiheuttavan suuria muutoksia kunnossapitokaluston ja ratatyökoneiden käyttöön ja liikennöintiin. Insinöörityössä kartoitetaan, miten alan toimijat voivat kehittää ja jatkaa toimintaansa ETCS-järjestelmän vaatimusten mukaisesti. Työn yhtenä tavoitteena on selvittää, miten toimijat voivat yhdessä edistää ETCS:n käyttöönottoa paremmin.
Ratatyökoneiden liikennöinti nykyisillä menettelytavoilla (JKV ja/tai poikkeuslupa) tulee korvautumaan, jolloin liikennöinti ETCS-varustelluilla radoilla pitää toteuttaa järjestelmään sopivin keinoin. Fyysisten pääopastimien ja radanvarsielementtien poistuessa kaluston paikantaminen ilman ETCS-laitteistoa hankaloituu.
Ajantasaisten tulosten määrittämiseksi lähtötietoaineistoa koottiin nykyisten alan toimijoiden ratatyökoneiden käytöstä ja niiden valmistuksesta sekä valtiollisista säädöksistä ja määräyksistä. Konekannan ja sen käytön nykytilanteen selvittämiseksi selvitystyön aikana haastateltiin alalla toimivia yrityksiä. Haastatteluissa painotettiin syrjimättömyyttä, tasapuolisuutta ja yhdenmukaisuutta.