Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Yritysten brändin visuaalisen ilmeen uudistuksen haasteet : Iittalan brändin uudistuksen kohu graafisen suunnittelun näkökulmasta

Pellikka, Emi (2025)

 
Avaa tiedosto
Pellikka_Emi.pdf (9.709Mt)
Lataukset: 


Pellikka, Emi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504126316
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoitteena oli saada kokonaisvaltainen ymmärrys yritysten visuaalisen ilmeen uudistuksista graafisen suunnittelijan näkökulmasta. Tutkimuksessa tarkastelin erityisesti yritysten kohtaamia haasteita visuaalisen ilmeen uudistuksessa, ja esimerkkitapauksena analysoin Iittalan vuonna 2024 toteutettua brändiuudistusta.

Tutkielman alkuosassa syvennyin brändin ja brändäyksen käsitteisiin sekä yritysten visuaaliseen identiteettiin, painottaen erityisesti logoja, värejä ja muita graafisen suunnittelun elementtejä. Näiden tietojen avulla pyrin ymmärtämään visuaalisen ilmeen uudistamisen periaatteita, taustoja ja riskejä.

Loppuosassa analysoin Iittalan visuaalisen identiteetin uudistusta ja siihen kohdistunutta kritiikkiä, erityisesti negatiivisia reaktioita sekä syytöksiä plagioinnista ja samankaltaisuudesta. Iittalan tapausta vertasin kansainvälisten suurbrändien vastaaviin uudistuksiin.

Tutkimukseni tulokset osoittavat, että Iittalan brändiuudistuksen saaman negatiivisen palautteen taustalla on useita tekijöitä. Näihin kuuluvat muun muassa Iittalan erityinen asema suomalaisessa kulttuurissa, visuaalisen ilmeen merkittävä muutos sekä brändiviestinnän ristiriidat. Plagiointi- ja samankaltaisuussyytösten osalta analyysi tuo esiin sekä muotoiluun liittyviä ongelmia että tarinankerronnan heikkouksia. Toisaalta havaitsin, että samanlaisia ilmiöitä on esiintynyt brändin ja visuaalisen identiteetin uudistamisen yhteydessä myös muilla yrityksillä, ei vain Iittalalla.

Tutkimuksessa syvennyin graafisen suunnittelun ja markkinoinnin kirjallisuuteen, kuten kirjoihin, verkkolähteisiin ja asiantuntijoiden kolumneihin. Iittalan tapausta tarkastellessa hyödynsin aineistona muun muassa Iittalan luovan johtajan ja brändipäällikön haastatteluja sekä eri medioiden uutisartikkeleita. Koska Iittalan brändiuudistuksesta oli kulunut vasta noin vuosi, pitkän aikavälin vaikutuksia ei oltu vielä kattavasti arvioitu. Tämän vuoksi tutkimus painottui erityisesti uudistuksen herättämiin välittömiin reaktioihin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste