Toistuvan tehtävänohjauksen tarkastusmenetelmien kehittäminen
Kunttu, Matti (2015)
Kunttu, Matti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503193337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503193337
Tiivistelmä
Rakentamisen laatu sekä tuottavuuden parantaminen ovat tärkeitä tekijöitä rakennusalan yrityksissä kilpailun ja menestyksen kannalta. Mediassa varsinkin laatu rakennusalalla on suuren kiinnostuksen kohteena ja yksi tämän päivän polttavia puheenaiheita. Insinööri-työssä kehitettiin työnjohdon tehtäväkohtaisia tarkastusmenetelmiä helpottamaan raken-nusvaiheen laadunhallintaa. Insinöörityön tilasi NCC Rakennus Oy:n pääkaupunkiseudun Asuntorakentamisen yksikkö.
Insinöörityön tavoitteena oli päivittää yrityksessä käytettävien tarkastuskorttien sisältö ajan tasalle sekä muokata niistä käytettävyydeltään yksinkertaisia ja helppoja. Insinöörityössä otettiin huomioon sisällön jatkokäyttömahdollisuudet mobiilisovelluksessa, ulkoasun ja käy-tettävyyden osalta pyrittiin mobiililaitteiden kaltaisiin helppokäyttöisiin ratkaisuihin.
Tietoa rakentamisen laadusta sekä laadusta yleisesti kerättiin alan kirjallisuudesta, joista tärkeimpänä tietolähteenä toimivat Rakennustiedon käsikirjat ja RT-kortit. Uusi tehtäväkoh-tainen tarkastuskortti luotiin vanhoja yksittäisiä työvaiheita koskevia tarkastuskortteja, RT-kortteja, Ratu-kortteja sekä Rakennustiedon käsikirjoja hyödyntäen. Uusien tarkastuskort-tien ulkoasun ja käytettävyyden kehittämiseen pidettiin palavereita ja käytiin sähköposti-keskusteluja yrityksen laatu- ja kehitysosaston henkilöstön kanssa.
Työn tuloksena syntyi uusi Microsoft Excel -pohjainen tarkastuskortisto osaksi yrityksen omaa laadunhallintajärjestelmää. Tarkastuskortisto kattaa yhdessä tiedostossa 34 eri työ-vaihetta, joita käytetään sisällysluettelona toimivan valikon kautta. Insinöörityön raportissa tarkastellaan laadun teoriaa yleisesti ja rakentamisessa, kartoitetaan vanhojen tarkastus-korttien puutteita sekä kerrotaan uuden tarkastuskortiston kehittämisestä ulkoasun ja sisäl-lön osalta.
Insinöörityön tavoitteena oli päivittää yrityksessä käytettävien tarkastuskorttien sisältö ajan tasalle sekä muokata niistä käytettävyydeltään yksinkertaisia ja helppoja. Insinöörityössä otettiin huomioon sisällön jatkokäyttömahdollisuudet mobiilisovelluksessa, ulkoasun ja käy-tettävyyden osalta pyrittiin mobiililaitteiden kaltaisiin helppokäyttöisiin ratkaisuihin.
Tietoa rakentamisen laadusta sekä laadusta yleisesti kerättiin alan kirjallisuudesta, joista tärkeimpänä tietolähteenä toimivat Rakennustiedon käsikirjat ja RT-kortit. Uusi tehtäväkoh-tainen tarkastuskortti luotiin vanhoja yksittäisiä työvaiheita koskevia tarkastuskortteja, RT-kortteja, Ratu-kortteja sekä Rakennustiedon käsikirjoja hyödyntäen. Uusien tarkastuskort-tien ulkoasun ja käytettävyyden kehittämiseen pidettiin palavereita ja käytiin sähköposti-keskusteluja yrityksen laatu- ja kehitysosaston henkilöstön kanssa.
Työn tuloksena syntyi uusi Microsoft Excel -pohjainen tarkastuskortisto osaksi yrityksen omaa laadunhallintajärjestelmää. Tarkastuskortisto kattaa yhdessä tiedostossa 34 eri työ-vaihetta, joita käytetään sisällysluettelona toimivan valikon kautta. Insinöörityön raportissa tarkastellaan laadun teoriaa yleisesti ja rakentamisessa, kartoitetaan vanhojen tarkastus-korttien puutteita sekä kerrotaan uuden tarkastuskortiston kehittämisestä ulkoasun ja sisäl-lön osalta.