Ikääntyneiden saattohoito ja kotisaattohoito: e-opetusmateriaali sairaanhoitajaopiskelijoille
Lindlöf, Katja; Manninen, Laura; Tikkanen, Tuomas (2025)
Lindlöf, Katja
Manninen, Laura
Tikkanen, Tuomas
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504146509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504146509
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa e-oppimateriaali sairaanhoitajaopiskelijoille ikääntyvien saattohoito- ja kotisaattohoitopotilaiden kohtaamisesta ja hoitotyöstä Savonia-ammattikorkeakoulun Kotihoito ja gerontologinen hoitotyö -kurssia varten.
Oppimateriaalin tavoitteena oli syventää opiskelijoiden ymmärrystä saattohoitotyöstä sekä tarjota valmiuksia toimia kotisaattohoidon parissa. Työn taustalla oli kotisaattohoidon lisääntyvä osuus saattohoitotyöstä, mikä korostaa hoitajien osaamisen kehittämisen tarvetta. Toimeksiantajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulu, ja materiaalin kohderyhmänä olivat Kotihoito ja gerontologinen hoitotyö -kurssin sairaanhoitajaopiskelijat.
E-oppimateriaali keskittyi kotisaattohoitoon, joka on merkittävä osa saattohoidon kokonaisuutta Suomessa. Kotisaattohoidolla tarkoitetaan elämän loppuvaiheen hoitoa potilaan kotona tai muussa hänelle merkityksellisessä paikassa. Kehittämistyössä materiaali rakennettiin hyödyntäen H5P-työkalua, jonka avulla luotiin interaktiivisia oppimissisältöjä. Työn toteutus sisälsi lähteiden etsimistä, suunnitteluvaiheen sekä materiaalin laatimisen ja testauksen. Lisäksi tehtiin yhteistyötä Savonia-ammattikorkeakoulun opettajien kanssa, jotta materiaali vastaisi opetussuunnitelman ta-voitteita ja opiskelijoiden tarpeita.
Kehittämistyön tuloksena syntynyt e-oppimateriaali tarjoaa sairaanhoitajaopiskelijoille käytännönläheistä ja interaktiivista tietoa kotisaattohoidon erityispiirteistä. Materiaalin avulla opiskelijat voivat harjoitella keskeisiä taitoja, kuten kivun arviointia ja hoitoa sekä psyykkisen ja hengellisen tuen tarjoamista potilaille ja heidän läheisilleen. Johtopäätöksenä todettiin, että interaktiivinen materiaali tukee oppimista ja tarjoaa joustavan työkalun saattohoidon opettamiseen. Jatkossa materiaalin sisältöä voidaan kehittää edelleen esimerkiksi lisäämällä tapauspohjaisia harjoituksia ja päivittämällä se saattohoidon uusimpien suositusten mukaisesti. Tarve tämänkaltaiselle opetusmateriaalille on ilmeinen, sillä kotisaattohoidon merkitys tulee kasvamaan väestön ikääntyessä.
Oppimateriaalin tavoitteena oli syventää opiskelijoiden ymmärrystä saattohoitotyöstä sekä tarjota valmiuksia toimia kotisaattohoidon parissa. Työn taustalla oli kotisaattohoidon lisääntyvä osuus saattohoitotyöstä, mikä korostaa hoitajien osaamisen kehittämisen tarvetta. Toimeksiantajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulu, ja materiaalin kohderyhmänä olivat Kotihoito ja gerontologinen hoitotyö -kurssin sairaanhoitajaopiskelijat.
E-oppimateriaali keskittyi kotisaattohoitoon, joka on merkittävä osa saattohoidon kokonaisuutta Suomessa. Kotisaattohoidolla tarkoitetaan elämän loppuvaiheen hoitoa potilaan kotona tai muussa hänelle merkityksellisessä paikassa. Kehittämistyössä materiaali rakennettiin hyödyntäen H5P-työkalua, jonka avulla luotiin interaktiivisia oppimissisältöjä. Työn toteutus sisälsi lähteiden etsimistä, suunnitteluvaiheen sekä materiaalin laatimisen ja testauksen. Lisäksi tehtiin yhteistyötä Savonia-ammattikorkeakoulun opettajien kanssa, jotta materiaali vastaisi opetussuunnitelman ta-voitteita ja opiskelijoiden tarpeita.
Kehittämistyön tuloksena syntynyt e-oppimateriaali tarjoaa sairaanhoitajaopiskelijoille käytännönläheistä ja interaktiivista tietoa kotisaattohoidon erityispiirteistä. Materiaalin avulla opiskelijat voivat harjoitella keskeisiä taitoja, kuten kivun arviointia ja hoitoa sekä psyykkisen ja hengellisen tuen tarjoamista potilaille ja heidän läheisilleen. Johtopäätöksenä todettiin, että interaktiivinen materiaali tukee oppimista ja tarjoaa joustavan työkalun saattohoidon opettamiseen. Jatkossa materiaalin sisältöä voidaan kehittää edelleen esimerkiksi lisäämällä tapauspohjaisia harjoituksia ja päivittämällä se saattohoidon uusimpien suositusten mukaisesti. Tarve tämänkaltaiselle opetusmateriaalille on ilmeinen, sillä kotisaattohoidon merkitys tulee kasvamaan väestön ikääntyessä.