Sosionomin osaaminen katsomuskasvatuksessa
Halme, Annika (2025)
Halme, Annika
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504146460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504146460
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tarkasteltiin varhaiskasvatuksen
sosionomin (AMK) roolia katsomuskasvatuksessa. Työn tavoitteena oli kehittää opas, joka tukee sosionomeja hyödyntämään koulutustaan katsomuskasvatuksen suunnittelussa ja toteutuksessa varhaiskasvatuksen
yksiköissä. Oppaan tarkoitus on tarjota välineitä, jotka vahvistavat katsomuskasvatuksen laadukasta ja yhdenvertaista toteutusta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui katsomuskasvatuksen periaatteista, varhaiskasvatuksen tavoitteista sekä sosionomin osaamisvaatimuksista. Katsomuskasvatuksen ydin on lasten kulttuurisen ja katsomuksellisen identiteetin tukemisessa, keskinäisen kunnioituksen ja
ymmärryksen edistämisessä sekä lasten valmiuksien kehittämisessä kohdata yhteiskunnan moninaisuutta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt opas painottaa moniammatillista yhteistyötä, jossa varhaiskasvatuksen sosionomi toimii siltana lapsen, perheen ja muun henkilöstön välillä. Se korostaa perheiden osallistamista ja kulttuurista sensitiivisyyttä katsomuskasvatuksen suunnittelussa. Oppaan kehittäminen perustui alan kirjallisuuteen, varhaiskasvatuksen suunnitelmiin sekä sosionomin ydinosaamiseen.
Johtopäätöksenä opinnäytetyö osoittaa, että varhaiskasvatuksen sosionomi voi merkittävästi edistää katsomuskasvatusta moniammatillisessa työyhteisössä. Työn tulokset tarjoavat käytännönläheistä tukea sosionomeille ja vahvistavat heidän asemaansa katsomuksellisen moninaisuuden edistäjinä.
sosionomin (AMK) roolia katsomuskasvatuksessa. Työn tavoitteena oli kehittää opas, joka tukee sosionomeja hyödyntämään koulutustaan katsomuskasvatuksen suunnittelussa ja toteutuksessa varhaiskasvatuksen
yksiköissä. Oppaan tarkoitus on tarjota välineitä, jotka vahvistavat katsomuskasvatuksen laadukasta ja yhdenvertaista toteutusta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui katsomuskasvatuksen periaatteista, varhaiskasvatuksen tavoitteista sekä sosionomin osaamisvaatimuksista. Katsomuskasvatuksen ydin on lasten kulttuurisen ja katsomuksellisen identiteetin tukemisessa, keskinäisen kunnioituksen ja
ymmärryksen edistämisessä sekä lasten valmiuksien kehittämisessä kohdata yhteiskunnan moninaisuutta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt opas painottaa moniammatillista yhteistyötä, jossa varhaiskasvatuksen sosionomi toimii siltana lapsen, perheen ja muun henkilöstön välillä. Se korostaa perheiden osallistamista ja kulttuurista sensitiivisyyttä katsomuskasvatuksen suunnittelussa. Oppaan kehittäminen perustui alan kirjallisuuteen, varhaiskasvatuksen suunnitelmiin sekä sosionomin ydinosaamiseen.
Johtopäätöksenä opinnäytetyö osoittaa, että varhaiskasvatuksen sosionomi voi merkittävästi edistää katsomuskasvatusta moniammatillisessa työyhteisössä. Työn tulokset tarjoavat käytännönläheistä tukea sosionomeille ja vahvistavat heidän asemaansa katsomuksellisen moninaisuuden edistäjinä.