Ungdomars utnyttjande av och attityder till kulturtjänster : Case: Vasa kulturcenter
Store, Sanna (2015)
Store, Sanna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503193349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503193349
Tiivistelmä
Lärdomsprovet är gjort för Vasa kulturcenter. Syftet är att undersöka varifrån ungdomarna får information om olika kulturevenemang som ordnas i Vasa och hurdana evenemang de skulle vara intresserade av. Teorier som använts är kultur, ickekommersiell marknadsföring och upplevd tjänstekvalitet. En kvantitativ undersökning genomfördes och enkäten gjordes på E-lomake. Enkäten skickades till dem som studerar företagsekonomi, turism och informations-behandling vid Vasa yrkeshögskola. Sammanlagt skickades enkäten till ca 1061 studeranden. På enkäten svarade 97 studeranden. Undersökningens resultat visar att unga studerandena tycker att kulturevenemang som ordnas i Vasa borde marknadsföras mera. De tycker att det borde finnas evenemang som är riktade till ungdomar och studeranden. The thesis is made for Vasa kulturcenter. The aim is to research from where young people get their information about various cultural events that are arranged in Vasa and what kind of events they would be interested in. Theories that have been used are culture, noncommercial marketing and perceived service quality. A quantitative survey was implemented and the questionnaire was made on E-lomake. The survey was sent to those who study business administration, tourism and information processing at VAMK. The survey was sent to approximately 1,061 students. The survey was answered by 97 students. The result of the research shows that young students think that the cultural events arranged in Vasa should be advertised more. They think that there should be events that are directed to young people and students.