Laskutusprosessin kehittäminen
Hirvonen, Tiia (2025)
Hirvonen, Tiia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504156550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504156550
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on kohdeyrityksen laskutusprosessin kehittäminen. Opinnäytetyössä tarkastellaan lähemmin kohdeyrityksen myyntilaskutusprosessin nykytilaa ja sen kehittämistarpeita.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii keskisuuri asiantuntijaorganisaatio, jolla on toimintaa ympäri Suomen. Kohdeyrityksen toiminta on kasvanut merkittävästi viime vuosina, mikä on moninkertaistanut myyntilaskujen määrän lyhyessä ajassa. Laskutusprosessin tehostaminen on tunnistettu tärkeäksi kehityskohteeksi, jotta laskutusprosessi pysyy jatkossakin hallittavissa ja siihen käytettävät resurssit kohtuullisina.
Opinnäytetyön teoriaviitekehyksessä on katsaus sähköisestä taloushallinnosta, taloushallinnon digitalisaatiosta, prosessijohtamisesta ja prosessien kehittämisestä sekä sisäisen valvonnan merkityksestä erityisesti taloushallinnon prosesseissa. Lähdemateriaalina on hyödynnetty kotimaista ja kansainvälistä kirjallisuutta. Tutkimusstrategiaksi valittiin toimintatutkimus, sillä tutkija osallistui aktiivisesti kehittämisprosessiin. Tutkimuksellinen lähestymistapa oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia, dokumenttianalyysia ja haastatteluita.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja kehittää kohdeyrityksen laskutusprosessia. Tavoitteena oli kehittää tehokas ja selkeästi dokumentoitu laskutusprosessi, jossa huomioidaan erityisesti sisäisen valvonnan kontrollipisteet myyntilaskutusprosessissa. Kehittämistyö sisälsi nykytilan analyysin, kehityskohteiden tunnistamisen sekä niiden pohjalta suunniteltujen kehittämistoimenpiteiden toteutuksen ja vaikutusten arvioinnin.
Kehittämistyön tuloksena kohdeyrityksen laskutusprosessin tehokkuus parani merkittävästi: laskutusprosessin läpimenoaika lyhentyi huomattavasti, reklamaatiot vähentyivät ja laskutusprosessia saatiin kehitettyä sisäisen valvonnan näkökulmasta varmemmaksi. Osana kehittämistyötä laadittiin toimintamallit, jotka ovat käyttäjien aktiivisessa käytössä ja ne tulevat jatkossa ohjaamaan prosessia ja työn tekemistä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii keskisuuri asiantuntijaorganisaatio, jolla on toimintaa ympäri Suomen. Kohdeyrityksen toiminta on kasvanut merkittävästi viime vuosina, mikä on moninkertaistanut myyntilaskujen määrän lyhyessä ajassa. Laskutusprosessin tehostaminen on tunnistettu tärkeäksi kehityskohteeksi, jotta laskutusprosessi pysyy jatkossakin hallittavissa ja siihen käytettävät resurssit kohtuullisina.
Opinnäytetyön teoriaviitekehyksessä on katsaus sähköisestä taloushallinnosta, taloushallinnon digitalisaatiosta, prosessijohtamisesta ja prosessien kehittämisestä sekä sisäisen valvonnan merkityksestä erityisesti taloushallinnon prosesseissa. Lähdemateriaalina on hyödynnetty kotimaista ja kansainvälistä kirjallisuutta. Tutkimusstrategiaksi valittiin toimintatutkimus, sillä tutkija osallistui aktiivisesti kehittämisprosessiin. Tutkimuksellinen lähestymistapa oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia, dokumenttianalyysia ja haastatteluita.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja kehittää kohdeyrityksen laskutusprosessia. Tavoitteena oli kehittää tehokas ja selkeästi dokumentoitu laskutusprosessi, jossa huomioidaan erityisesti sisäisen valvonnan kontrollipisteet myyntilaskutusprosessissa. Kehittämistyö sisälsi nykytilan analyysin, kehityskohteiden tunnistamisen sekä niiden pohjalta suunniteltujen kehittämistoimenpiteiden toteutuksen ja vaikutusten arvioinnin.
Kehittämistyön tuloksena kohdeyrityksen laskutusprosessin tehokkuus parani merkittävästi: laskutusprosessin läpimenoaika lyhentyi huomattavasti, reklamaatiot vähentyivät ja laskutusprosessia saatiin kehitettyä sisäisen valvonnan näkökulmasta varmemmaksi. Osana kehittämistyötä laadittiin toimintamallit, jotka ovat käyttäjien aktiivisessa käytössä ja ne tulevat jatkossa ohjaamaan prosessia ja työn tekemistä.