Hybridianimaatio : Blenderin 2D-animaatio-työtilan hyödyntäminen kohtauksen luomisessa
Apaja, Hanna (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504156551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504156551
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee hybridianimaation tuotannossa käytettyjä tekniikoita tutkimalla, kuinka perinteistä 2D-animaatiota voidaan yhteensovittaa tietokonegrafiikan kanssa visuaalisesti yhtenäisen kokonaisuuden aikaansaamiseksi. Tämän tarkastelun pohjalta toteutettiin hybridianimaatiokohtaus. Kohtauksessa sovellettiin hybridianimaatio-tekniikkaa, joka yhdistää 2D-animaatiohahmon kolmiulotteiseen taustaan. Tämä animaatioprojekti toteutettiin Blender 3D-mallinnusohjelmalla.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa syvennytään hybridianimaation historiaan sekä tutkitaan, kuinka tietokonegrafiikkaa voidaan käyttää apuna animaatiossa haastavia kohtauksia toteutettaessa. Tutkielmassa käsitellään erilaisia tekniikoita hybridianimaation takana ja sitä, millaisiin teknisiin asioihin näiden toteutuksessa on hyvä kiinnittää huomiota. Mainituista tekniikoista korostetaan niitä, jotka yhdistävät sekä perinteistä 2D-animaatiota että 3D-grafiikkaa. Näistä menetelmistä sisäistettyä tietoa sovellettiin myös käytännössä tutkielman projektiosassa.
Tutkielman toiminnallista osuutta varten suunniteltiin lyhyt hybridianimaatiokohtaus. Animaatiohahmon kuvaruudut piirrettiin Blenderin 2D-työtilassa Grease Pencil -työkalun avulla, ja ympäristö puolestaan rakennettiin ohjelman 3D-työtilan puolella. Projektin päätavoitteena oli saavuttaa yhtenäinen visuaalinen ilme yhteensovittamalla kahta eri animaatiotekniikkaa valitulla ohjelmalla.
Projektin aikana todettiin, että Blender on paitsi kykenevä tuottamaan kelvollista hybridianimaatiota, myös erinomainen työkalu 2D-animaattorille. Valitun ohjelman ominaisuudet myös mahdollistivat projektin toteuttamisen ongelmitta. Ajanpuutteen vuoksi animaatio jäi lyhyeksi, mutta siitä huolimatta kokeilun tulos oli toimiva kokonaisuus, jota on mahdollista myös jatkokehittää.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa syvennytään hybridianimaation historiaan sekä tutkitaan, kuinka tietokonegrafiikkaa voidaan käyttää apuna animaatiossa haastavia kohtauksia toteutettaessa. Tutkielmassa käsitellään erilaisia tekniikoita hybridianimaation takana ja sitä, millaisiin teknisiin asioihin näiden toteutuksessa on hyvä kiinnittää huomiota. Mainituista tekniikoista korostetaan niitä, jotka yhdistävät sekä perinteistä 2D-animaatiota että 3D-grafiikkaa. Näistä menetelmistä sisäistettyä tietoa sovellettiin myös käytännössä tutkielman projektiosassa.
Tutkielman toiminnallista osuutta varten suunniteltiin lyhyt hybridianimaatiokohtaus. Animaatiohahmon kuvaruudut piirrettiin Blenderin 2D-työtilassa Grease Pencil -työkalun avulla, ja ympäristö puolestaan rakennettiin ohjelman 3D-työtilan puolella. Projektin päätavoitteena oli saavuttaa yhtenäinen visuaalinen ilme yhteensovittamalla kahta eri animaatiotekniikkaa valitulla ohjelmalla.
Projektin aikana todettiin, että Blender on paitsi kykenevä tuottamaan kelvollista hybridianimaatiota, myös erinomainen työkalu 2D-animaattorille. Valitun ohjelman ominaisuudet myös mahdollistivat projektin toteuttamisen ongelmitta. Ajanpuutteen vuoksi animaatio jäi lyhyeksi, mutta siitä huolimatta kokeilun tulos oli toimiva kokonaisuus, jota on mahdollista myös jatkokehittää.