Värit kauhuelokuvien työkaluna : värien käyttö pelottavan tunnelman tehostamiseksi
Kekarainen, Kaj (2025)
Kekarainen, Kaj
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504156560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504156560
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään kauhuelokuvia sekä niihin liittyviä värivalintoja. Työn tarkoitus on tarjota sen lukijalla yleiskuva siitä, miten värit edesauttavat tekemään kauhuelokuvista pelottavampia ja mihin pelko perustuu. Samalla tavoiteltiin oman osaamisen kehittämistä värien ymmärtämisen sekä kauhukonseptitaiteen parissa.
Opinnäytetyön alkupuoli on varattu aiheen alustamiselle, jossa kerrotaan kevyesti värien ominaisuuksista. Värien ominaisuuksiin kuuluu termejä, joiden avaamisen jälkeen työ siirtyy käsittelemään värien aiheuttamia tunteita. Tämä toimii pohjustuksena kauhuelokuville, joita tarkastellaan ja analysoidaan värien roolin näkökulmasta erinäisten lähteiden avulla. Tämän jälkeen opinnäytetyö siirtyy käsittelemään konseptitaidetta sekä sen roolia elokuvatuotannossa. Toiminnallinen osa koostuu omasta kauhukonseptitaiteesta omaan kuvitteelliseen kauhuelokuvaan, jossa testataan lähdemateriaalissa opittuja asioita käytännössä.
Tuloksena voidaan todeta värien ja konseptitaiteen olevan keskeinen osa kauhuelokuvatuotantoa. Konseptitaide luo pohjaa koko elokuvan tuotannolle ja on suuntaa antava monille tuotantoryhmän jäsenille. Värit puolestaan ovat elokuvaohjaajien tapa toteuttaa visuaalista suuntausta, tunnetiloja ja assosiaatioita sekä välittää informaatiota. Opinnäytetyössä todetaan myös, että värit ovat universaali ja samalla yksilöllinen kokemus, joka pohjautuu yksilön omiin kokemuksiin ja kulttuuriin, jolloin elokuvakokemukset ovat yhtä lailla myös yksilöllisiä.
Opinnäytetyön alkupuoli on varattu aiheen alustamiselle, jossa kerrotaan kevyesti värien ominaisuuksista. Värien ominaisuuksiin kuuluu termejä, joiden avaamisen jälkeen työ siirtyy käsittelemään värien aiheuttamia tunteita. Tämä toimii pohjustuksena kauhuelokuville, joita tarkastellaan ja analysoidaan värien roolin näkökulmasta erinäisten lähteiden avulla. Tämän jälkeen opinnäytetyö siirtyy käsittelemään konseptitaidetta sekä sen roolia elokuvatuotannossa. Toiminnallinen osa koostuu omasta kauhukonseptitaiteesta omaan kuvitteelliseen kauhuelokuvaan, jossa testataan lähdemateriaalissa opittuja asioita käytännössä.
Tuloksena voidaan todeta värien ja konseptitaiteen olevan keskeinen osa kauhuelokuvatuotantoa. Konseptitaide luo pohjaa koko elokuvan tuotannolle ja on suuntaa antava monille tuotantoryhmän jäsenille. Värit puolestaan ovat elokuvaohjaajien tapa toteuttaa visuaalista suuntausta, tunnetiloja ja assosiaatioita sekä välittää informaatiota. Opinnäytetyössä todetaan myös, että värit ovat universaali ja samalla yksilöllinen kokemus, joka pohjautuu yksilön omiin kokemuksiin ja kulttuuriin, jolloin elokuvakokemukset ovat yhtä lailla myös yksilöllisiä.