Visuaalisesti yhtenäisen 3D-ympäristön luonti Unreal Enginessä kitbashing-menetelmää käyttäen
Viitanen, Kati (2025)
Viitanen, Kati
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504156594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504156594
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, onko pelimoottori Unreal Enginessä mahdollista luoda visuaalisesti yhteneväinen 3D-ympäristö kitbashing-menetelmää käyttäen. Opinnäytetyö kartoittaa, minkälainen prosessi 3D-ympäristön luominen on ja miten kitbashing-tekniikan käyttö vaikuttaa sen kulkuun.
Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa perehdytään aluksi pelimoottoreihin ja niiden hyödyntämiseen 3D-ympäristöjen rakentamisessa virtuaalituotannoissa ja pelituotannoissa. Samalla käydään läpi tuotantojen työvaiheita sekä niiden yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia. Kirjallisessa osiossa syvennytään myös kitbashing-tekniikkaan, sen historiaan ja käyttötarkoituksiin. Tietoaineksena käytetään alan tekijöiden tuottamia artikkeleita, blogikirjoituksia, e-kirjoja ja muita opetusmateriaaleja, joita tarkastellaan kirjallisuuskatsauksen tyylisesti. Opinnäytetyö keskittyy valmiiden 3D-mallien käyttöön ympäristön rakennuksessa, joten 3D-mallinnustekniikat, siinä käytettävät ohjelmistot ja työprosessit on rajattu aiheen ulkopuolelle.
Työn toiminnallisessa osuudessa tarkastellaan 3D-ympäristön luomista pelimoottori Unreal Enginessä. Osuudessa käydään läpi ympäristön luomisen työvaiheita, valmiiden 3D-materiaalien hankintaa ja käyttötapoja sekä havainnoidaan työn kulkua, onnistumisia ja haasteita.
Opinnäytetyössä käy ilmi, että visuaalisesti yhtenäisen 3D-ympäristön luonti
Unreal Enginessä kitbashing-metodein on mahdollista. Työssä käsitellyn aineiston perusteella tavoitteista, aikatauluista ja budjetista riippuen kitbashing-tekniikan hyödyntäminen voi olla jopa suositeltavaa.
Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa perehdytään aluksi pelimoottoreihin ja niiden hyödyntämiseen 3D-ympäristöjen rakentamisessa virtuaalituotannoissa ja pelituotannoissa. Samalla käydään läpi tuotantojen työvaiheita sekä niiden yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia. Kirjallisessa osiossa syvennytään myös kitbashing-tekniikkaan, sen historiaan ja käyttötarkoituksiin. Tietoaineksena käytetään alan tekijöiden tuottamia artikkeleita, blogikirjoituksia, e-kirjoja ja muita opetusmateriaaleja, joita tarkastellaan kirjallisuuskatsauksen tyylisesti. Opinnäytetyö keskittyy valmiiden 3D-mallien käyttöön ympäristön rakennuksessa, joten 3D-mallinnustekniikat, siinä käytettävät ohjelmistot ja työprosessit on rajattu aiheen ulkopuolelle.
Työn toiminnallisessa osuudessa tarkastellaan 3D-ympäristön luomista pelimoottori Unreal Enginessä. Osuudessa käydään läpi ympäristön luomisen työvaiheita, valmiiden 3D-materiaalien hankintaa ja käyttötapoja sekä havainnoidaan työn kulkua, onnistumisia ja haasteita.
Opinnäytetyössä käy ilmi, että visuaalisesti yhtenäisen 3D-ympäristön luonti
Unreal Enginessä kitbashing-metodein on mahdollista. Työssä käsitellyn aineiston perusteella tavoitteista, aikatauluista ja budjetista riippuen kitbashing-tekniikan hyödyntäminen voi olla jopa suositeltavaa.