Videopelien vaikutus nuoren kehitykseen : Opas huoltajille
Jokela, Viivi; Hyvönen, Ville (2025)
Jokela, Viivi
Hyvönen, Ville
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504156624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504156624
Tiivistelmä
Videopelit ovat olleet vuosia kasvavassa suosiossa. Videopelejä on mahdollisuus pelata useilla eri laitteilla, joista yleisimmät ovat puhelin, konsolit sekä tietokone. Nuorille videopelien pelaamisesta on useita erilaisia hyötyjä, mutta myös haittaa. Pelaavien nuorten huoltajilla, jotka eivät itse pelaa, ei ole välttämättä tietoa ja ymmärrystä videopelien maailmasta ja millaisissa ympäristöissä nuoret ovat videopeleissä.
Tämän opinnäytetyön idea lähti liikkeelle mielenkiinnostamme videopelejä kohtaan sekä aiheen ajankohtaisuudesta. Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena syntyi informatiivinen ja helposti ymmärrettävä opas. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Taivalkosken kirkonkylän peruskoulun yläkoulun kanssa. Opinnäytetyön teemoina toimivat pelikasvatus, videopelien hyödyt ja haitat ja videopelien ikärajat. Nämä loivat opinnäytetyölle tietoperustan, jonka pohjalta luotiin opas. Toiminnallista opinnäytetyötä ohjasi tuotteistamaisprosessi. Kohderyhmänä olivat Taivalkosken yläkoulun 12–16-vuotiaiden nuorten huoltajat.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä Taivalkosken yläkoulun oppilaiden huoltajien tietoisuutta videopelien vaikutuksista nuorten kehitykseen informatiivisen ja selkeän oppaan kautta. Tällä tavoitellaan hyvää huoltajuutta ja turvallisempaa kasvatusta nuorille.
Tämän opinnäytetyön idea lähti liikkeelle mielenkiinnostamme videopelejä kohtaan sekä aiheen ajankohtaisuudesta. Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena syntyi informatiivinen ja helposti ymmärrettävä opas. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Taivalkosken kirkonkylän peruskoulun yläkoulun kanssa. Opinnäytetyön teemoina toimivat pelikasvatus, videopelien hyödyt ja haitat ja videopelien ikärajat. Nämä loivat opinnäytetyölle tietoperustan, jonka pohjalta luotiin opas. Toiminnallista opinnäytetyötä ohjasi tuotteistamaisprosessi. Kohderyhmänä olivat Taivalkosken yläkoulun 12–16-vuotiaiden nuorten huoltajat.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä Taivalkosken yläkoulun oppilaiden huoltajien tietoisuutta videopelien vaikutuksista nuorten kehitykseen informatiivisen ja selkeän oppaan kautta. Tällä tavoitellaan hyvää huoltajuutta ja turvallisempaa kasvatusta nuorille.