Metsänpeiton naisväkeä : satuolentojen matka valmiiksi 3D-veistoksiksi
Rautiainen, Emilia (2025)
Rautiainen, Emilia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504156589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504156589
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aihe pohjautui suomalaisiin naispuolisiin satuolentoihin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli vastata tutkimuskysymykseeni siitä, minkälainen matka on yksinkertaisista geometrisista muodoista valmiiksi 3D-naishahmoksi. Tarkastelin valmiita produktioita formalistisen analyysin näkökulmasta kolmannen luvun viimeisessä alaluvussa.
Opinnäytetyötä varten tekemäni taiteellinen produktio antoi osviittaa siitä, minkälaisia työvaiheita 3D-hahmon mallintaminen ja veistäminen voi sisältää. Alkutilanne painottui karkeasti hahmon perusmuotojen mallintamiseen, minkä jälkeen keskityin veistämään hahmon valmiiksi teokseksi.
Pääpaino opinnäytetyössäni oli oman taiteellisen työskentelyn tarkastelussa. Hahmon luomista käsittelevässä luvussa kävin hahmon veistämistä läpi vaiheittain ja toin esiin työprosessin aikana esiintyviä ongelmakohtia sekä niiden ratkaisuja. Taiteellista produktiota tehdessäni opin lisää 3D-hahmojen veistämisestä ja minkälaisia asioita olisi hyvä ottaa huomioon toteutusvaiheen aikana.
Sain kaikki kolme naispuolisiin satuolentoihin pohjautuvat 3D-veistokset valmiiksi taiteellisen tutkimustyön aikana osana opinnäytettä. Tulevaisuudessa näitä hahmoja voisi käyttää esimerkiksi lyhytanimaation teossa. Valmiit versiot tekemistäni 3D-veistoksista löytyy opinnäytetyöni liitteistä.
Opinnäytetyötä varten tekemäni taiteellinen produktio antoi osviittaa siitä, minkälaisia työvaiheita 3D-hahmon mallintaminen ja veistäminen voi sisältää. Alkutilanne painottui karkeasti hahmon perusmuotojen mallintamiseen, minkä jälkeen keskityin veistämään hahmon valmiiksi teokseksi.
Pääpaino opinnäytetyössäni oli oman taiteellisen työskentelyn tarkastelussa. Hahmon luomista käsittelevässä luvussa kävin hahmon veistämistä läpi vaiheittain ja toin esiin työprosessin aikana esiintyviä ongelmakohtia sekä niiden ratkaisuja. Taiteellista produktiota tehdessäni opin lisää 3D-hahmojen veistämisestä ja minkälaisia asioita olisi hyvä ottaa huomioon toteutusvaiheen aikana.
Sain kaikki kolme naispuolisiin satuolentoihin pohjautuvat 3D-veistokset valmiiksi taiteellisen tutkimustyön aikana osana opinnäytettä. Tulevaisuudessa näitä hahmoja voisi käyttää esimerkiksi lyhytanimaation teossa. Valmiit versiot tekemistäni 3D-veistoksista löytyy opinnäytetyöni liitteistä.