2D-roolipelin toteutus Godot-pelimoottorilla
Niku, Antti-Jussi (2025)
Niku, Antti-Jussi
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504166722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504166722
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsitteli 2D-roolipelin kehittämistä käyttäen Godot-pelimoot-
toria. Työssä tutkittiin Godot-pelimoottorin ominaisuuksia sekä roolipelien keskei-
siä mekaniikkoja, kuten hahmonkehitystä, taistelujärjestelmiä, tekoälyn käyttöä,
esineiden hallintaa sekä tallennus- ja latausjärjestelmiä. Opinnäytetyön ensisijai-
sena tavoitteena oli saavuttaa käytännön kokemusta pelikehityksestä ja syventää
osaamista pelisuunnittelun sekä ohjelmistokehityksen osa-alueilla.
Opinnäytetyö koostui teoriaosuudesta ja käytännön toteutuksesta. Teoriaosuu-
dessa käsiteltiin ensin Godot-pelimoottorin perusteet ja esiteltiin roolipelien ylei-
set periaatteet. Käytännön osiossa peli toteutettiin vaiheittain aloittaen perusme-
kaniikkojen ja pelirungon rakentamisesta. Tämän jälkeen peliin lisättiin monimut-
kaisempia ominaisuuksia, kuten vihollisten tekoäly, edistymisjärjestelmä sekä
esineiden hallintajärjestelmä.
Tulosten perusteella peliin saatiin onnistuneesti toteutettua kaikki suunnitellut
ominaisuudet. Projektin myötä saavutettiin kattava ymmärrys ja osaaminen Go-
dot-pelimoottorin käytöstä sekä havaittiin modulaarisen scene-node-rakenteen
tehokkuus pelimekaniikkojen toteutuksessa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opinnäytetyö syvensi merkittävästi tekijän
ymmärrystä sekä roolipelien kehittämisestä että Godot-pelimoottorin tarjoamista
mahdollisuuksista pelinkehityksessä.
toria. Työssä tutkittiin Godot-pelimoottorin ominaisuuksia sekä roolipelien keskei-
siä mekaniikkoja, kuten hahmonkehitystä, taistelujärjestelmiä, tekoälyn käyttöä,
esineiden hallintaa sekä tallennus- ja latausjärjestelmiä. Opinnäytetyön ensisijai-
sena tavoitteena oli saavuttaa käytännön kokemusta pelikehityksestä ja syventää
osaamista pelisuunnittelun sekä ohjelmistokehityksen osa-alueilla.
Opinnäytetyö koostui teoriaosuudesta ja käytännön toteutuksesta. Teoriaosuu-
dessa käsiteltiin ensin Godot-pelimoottorin perusteet ja esiteltiin roolipelien ylei-
set periaatteet. Käytännön osiossa peli toteutettiin vaiheittain aloittaen perusme-
kaniikkojen ja pelirungon rakentamisesta. Tämän jälkeen peliin lisättiin monimut-
kaisempia ominaisuuksia, kuten vihollisten tekoäly, edistymisjärjestelmä sekä
esineiden hallintajärjestelmä.
Tulosten perusteella peliin saatiin onnistuneesti toteutettua kaikki suunnitellut
ominaisuudet. Projektin myötä saavutettiin kattava ymmärrys ja osaaminen Go-
dot-pelimoottorin käytöstä sekä havaittiin modulaarisen scene-node-rakenteen
tehokkuus pelimekaniikkojen toteutuksessa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opinnäytetyö syvensi merkittävästi tekijän
ymmärrystä sekä roolipelien kehittämisestä että Godot-pelimoottorin tarjoamista
mahdollisuuksista pelinkehityksessä.