1950-luvun luokkahuoneesta nykyaikaiseksi oppimistilaksi : haasteet ja mahdollisuudet – teorioista käytäntöön
Heimala, Mirva (2025)
Heimala, Mirva
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504166776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504166776
Tiivistelmä
Opinnäyteyössä kartoitettiin vanhan, osittain suojellun koulurakennuksen mahdollisuuksia uudelleensyntyä vastaamaan modernin oppimisympäristön vaatimuksia. Kohteena oli Helsingissä sijaitseva, vuonna 1956 käyttöön otettu koulurakennus, jossa Touko Voutilaisen säätiön ylläpitämä Eiran aikuislukio on toiminut vuodesta 2001. Vuonna 2014 koulurakennukseen oli tehty kosteusvauriosaneeraus, minkä seurauksena luokkatiloista oli poistettu kaikki huokoiset materiaalit, joten luokkien pinnat olivat paljaat ja tilat kolkohkoja. Tutkielman tavoitteena oli löytää mahdollisuudet ja keinot muokata vanhanaikaisesta käytäväkoulusta nykyaikaista oppimiskäsitystä tukeva aistiergonominen, ergonominen, virikkeellinen, viihtyisä sekä muuntojoustava oppimis- ja työympäristö. Toisena tavoitteena oli luoda mekanismit oppilaitokselle tilojen käytön seurantaan ja tulevaisuuden uudistuksien suunnitteluun.
Tutkimusta ja hanketta varten kerättiin tietoa koulurakennuksen fyysisiä opetustiloja analysoimalla. Tiloja käyttävien opettajien ja opiskelijoiden kokemuksia, tarpeita ja toiveita kerättiin kyselyjen ja keskustelujen avulla. Olemassa olevaan tutkimukseen perehdyttiin laajasti. Kerätyn tiedon perusteella kartoitettiin hankkeen ongelmia ja mahdollisuuksia, minkä jälkeen ideoitiin ratkaisuja ja toteutettiin malliluokka annettujen resurssien puitteissa. Tutkielman menetelminä oli oppimis- ja työtilojen tutkimuksille tyypillisiä metodeja ja työtapoja, joissa käytetään asiakaslähtöistä kehitysprosessia sekä aikuisten lukio-opetuksen opetussuunnitelman 2019 perusteiden ja lainsäädännön määrittelemiä viranomaismääräyksiä. Mallitila nykyaikaistettiin pintoja saneeraamalla, akustiikkaa parantamalla, modernilla valaistuksella sekä monikäyttöisellä ja muunneltavalla kalustuksella ja opetusvälineistöllä.
Opinnäytetyössä tutkittiin mahdollisuuksia ja etsittiin kompromisseja, joiden puitteissa malliluokan muutostyöt suunniteltiin ja toteutettiin. Opinnäytetyöstä saatiin mekanismeja ja työkaluja säännölliseen tilojen käytön seurantaan ja muutostarpeiden kartoittamiseen Eiran aikuislukiolle osaksi tilojen jatkokehittämistä. Malliluokan muutoshanke onnistui hyvin; palautekyselyissä kerätyt arviot tilamuutoksen onnistumisesta olivat myönteisiä; tilassa viihdytään nyt paremmin. Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että vanhoihin luokkahuoneisiin on tehtävissä kohtuullisessa määrin muutoksia viihtyvyyden, sosiaalisen kanssakäymisen ja oppimisen tulosten parantamiseksi muokkaamalla tilan fyysisiä ominaisuuksia.
Tutkimusta ja hanketta varten kerättiin tietoa koulurakennuksen fyysisiä opetustiloja analysoimalla. Tiloja käyttävien opettajien ja opiskelijoiden kokemuksia, tarpeita ja toiveita kerättiin kyselyjen ja keskustelujen avulla. Olemassa olevaan tutkimukseen perehdyttiin laajasti. Kerätyn tiedon perusteella kartoitettiin hankkeen ongelmia ja mahdollisuuksia, minkä jälkeen ideoitiin ratkaisuja ja toteutettiin malliluokka annettujen resurssien puitteissa. Tutkielman menetelminä oli oppimis- ja työtilojen tutkimuksille tyypillisiä metodeja ja työtapoja, joissa käytetään asiakaslähtöistä kehitysprosessia sekä aikuisten lukio-opetuksen opetussuunnitelman 2019 perusteiden ja lainsäädännön määrittelemiä viranomaismääräyksiä. Mallitila nykyaikaistettiin pintoja saneeraamalla, akustiikkaa parantamalla, modernilla valaistuksella sekä monikäyttöisellä ja muunneltavalla kalustuksella ja opetusvälineistöllä.
Opinnäytetyössä tutkittiin mahdollisuuksia ja etsittiin kompromisseja, joiden puitteissa malliluokan muutostyöt suunniteltiin ja toteutettiin. Opinnäytetyöstä saatiin mekanismeja ja työkaluja säännölliseen tilojen käytön seurantaan ja muutostarpeiden kartoittamiseen Eiran aikuislukiolle osaksi tilojen jatkokehittämistä. Malliluokan muutoshanke onnistui hyvin; palautekyselyissä kerätyt arviot tilamuutoksen onnistumisesta olivat myönteisiä; tilassa viihdytään nyt paremmin. Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että vanhoihin luokkahuoneisiin on tehtävissä kohtuullisessa määrin muutoksia viihtyvyyden, sosiaalisen kanssakäymisen ja oppimisen tulosten parantamiseksi muokkaamalla tilan fyysisiä ominaisuuksia.