Royal Bloodin musiikin tutkintokeikan toteutus ja menetelmät
Kaariniemi, Otto (2025)
Kaariniemi, Otto
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504166767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504166767
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kerrotaan Royal Blood -aiheisen B-tutkintokonserttini toteutuksen menetelmistä ja tekotavoista sekä niiden mukanaan tuomista oivalluksista. Tutkin Mike Kerrin poikkeuksellista tapaa toteuttaa Royal Bloodin omintakeinen sointi ja analysoin minkälaisista elementeistä kyseinen sointi koostuu. Taustatiedon löytäminen tähän työhön oli välillä vaikeaa, koska aiheesta on faktatietoa saatavilla vähän. Oman tutkintokonserttini toteutus vaati näin ollen paljon omaa tutkiskelua efektien, basson ja vahvistimien kanssa sekä vanhan opitun tiedon ja uuden tiedon yhdistämistä yhdeksi osaamiskokonaisuudeksi.
Tavoitteeni omassa tutkintokonsertissani oli päästä mahdollisimman lähelle Royal Bloodin sointia. Isoin haaste tavoitteeseen pääsyssä oli oma laitteistoni. Halusin toteuttaa tämän projektin täysin omalla, jo olemassa olevalla laitteistolla ja soittimilla.
Omat soittimeni, efektipedaalini ja vahvistimeni eroavat kuitenkin aika paljon Mike Kerrin käyttämistä laitteista. Opinnäytetyössäni esittelen omaa kalustoani sekä sitä, kuinka lähelle alkuperäistä sointia onnistuin sillä pääsemään.
Tutkintokonserttiin valmistautuminen oli isoin osa keikan toteutusta. Valmistautuminen kesti omalta osaltani puoli vuotta. Lähteet aiheeseen paneutumiseen olivat suurimmilta osin bändin haastattelut ja live-keikat Youtubesta. Myös Mike Kerrin haastattelut nettilehdistä olivat hyödyllisiä. Näiden lähteiden avulla lähdin tutkimaan omaa kalustoani ja sen mahdollisuuksia toteuttaa haluttu lopputulos.
Tutkintokonsertin lopputulos oli erinomainen, tai hyvin lähelle sitä. Haluttuun lopputulokseen päästiin ainakin live-tuotoksessa. Keikka äänitettiin ja kuvattiin tutkintoa arvostelevan raadin käyttöä varten. Äänityksessä soiva lopputulos ei ollut kuin parhaimmillaan tyydyttävä. Äänityksen ja liven erovaisuudet on ehdottomasti yksi asia, mitä tulen tutkimaan seuraavissa projekteissa. Tutkintokonsertti järjestettiin yhdessä kahden muun samaan aikaan tutkintokonserttia tekevän kanssa, ”kolmen keikan ilta” -tyylisenä tapahtumana Petrellin saluunassa Oulussa.
Tavoitteeni omassa tutkintokonsertissani oli päästä mahdollisimman lähelle Royal Bloodin sointia. Isoin haaste tavoitteeseen pääsyssä oli oma laitteistoni. Halusin toteuttaa tämän projektin täysin omalla, jo olemassa olevalla laitteistolla ja soittimilla.
Omat soittimeni, efektipedaalini ja vahvistimeni eroavat kuitenkin aika paljon Mike Kerrin käyttämistä laitteista. Opinnäytetyössäni esittelen omaa kalustoani sekä sitä, kuinka lähelle alkuperäistä sointia onnistuin sillä pääsemään.
Tutkintokonserttiin valmistautuminen oli isoin osa keikan toteutusta. Valmistautuminen kesti omalta osaltani puoli vuotta. Lähteet aiheeseen paneutumiseen olivat suurimmilta osin bändin haastattelut ja live-keikat Youtubesta. Myös Mike Kerrin haastattelut nettilehdistä olivat hyödyllisiä. Näiden lähteiden avulla lähdin tutkimaan omaa kalustoani ja sen mahdollisuuksia toteuttaa haluttu lopputulos.
Tutkintokonsertin lopputulos oli erinomainen, tai hyvin lähelle sitä. Haluttuun lopputulokseen päästiin ainakin live-tuotoksessa. Keikka äänitettiin ja kuvattiin tutkintoa arvostelevan raadin käyttöä varten. Äänityksessä soiva lopputulos ei ollut kuin parhaimmillaan tyydyttävä. Äänityksen ja liven erovaisuudet on ehdottomasti yksi asia, mitä tulen tutkimaan seuraavissa projekteissa. Tutkintokonsertti järjestettiin yhdessä kahden muun samaan aikaan tutkintokonserttia tekevän kanssa, ”kolmen keikan ilta” -tyylisenä tapahtumana Petrellin saluunassa Oulussa.