Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työelämän ennakointia: adhd-aikuisten osallistaminen tulevaisuuskeskusteluun

Perasto, Joel; Määttä, Susanna (2025)

Avaa tiedosto
Maatta_Perasto.pdf (1.550Mt)
Lataukset: 


Perasto, Joel
Määttä, Susanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504146452
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää adhd-aikuisten kokemuksia ja näkemyksiä työelämästä sekä kartoittaa työelämän kehittämistarpeita heidän näkökulmastaan. Työssä tutkittiin, miten ennakoinnin lähestymistavan menetelmät soveltuvat adhd-aikuisten tulevaisuusajattelun tukemiseen ja työelämätoimijuuden vahvistamiseen sekä arvioitiin menetelmien hyödyntämismahdollisuuksia vertaistoiminnassa.

Tutkimuksen tietoperusta perustui neurodiversiteetin käsitteeseen sekä työelämän murrosta, osallistavaa ennakointia ja tulevaisuusajattelua käsitteleviin teorioihin. Neurodiversiteetti kuvaa neurologisten toimintojen luonnollista vaihtelua ja käsitteen määritelmiä heijasteltiin työelämässä adhd:seen liittyviin ennakkoluuloihin. Osallistavaa ennakointia lähestyttiin tulevaisuusvallan käsitteeseen peilaten, jossa tulevaisuuksista keskustelemaan pyritään kutsumaan uusia ihmisryhmiä.

Ennakointi tarjosi tutkimukselle menetelmällisen viitekehyksen. Tutkimus toteutettiin laadullisena kehittämistyönä, jossa keskeisenä aineistonkeruumenetelmänä hyödynnettiin Tulevaisuustaajuus-työpajaa. Työpajassa adhd-aikuiset perehtyivät tulevaisuusajatteluun ja tarkastelivat omaa toimijuuttaan työelämässä. Tiedonkeruun tukena käytettiin osallistuvaa havainnointia sekä ennakko- ja jälkimittauskyselyitä, joiden avulla arvioitiin osallistujien tulevaisuusajattelun muutoksia ja menetelmän soveltuvuutta. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmin.

Tulokset osoittivat, että adhd-aikuiset kohtaavat työelämässä haasteita, jotka liittyvät erityisesti työympäristöön ja työyhteisöjen vuorovaikutukseen. Tulevaisuustaajuus-työpajan avulla osallistujat pystyivät tunnistamaan työelämän ilmiöitä ja vahvistamaan toimijuuttaan tulevaisuuden rakentajina. Opinnäytetyön johtopäätöksinä esitetään suosituksia ADHD-liitolle työpajan soveltuvuuden parantamiseksi kohderyhmälle sekä pohdintaa ennakoinnin hyödyistä järjestötoiminnassa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste