Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Pelimekaniikkojen tehostaminen visuaalisilla efekteillä

Tähtinen, Jere (2025)

Avaa tiedosto
Tahtinen_Jere.pdf (10.11Mt)
Lataukset: 


Tähtinen, Jere
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504166754
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä on tarkoitus tutkia visuaalisten efektien käyttöä peleissä ja tarkastella sitä, miten peleissä visuaalisin keinoin tehostetaan pelimekaniikkoja ja luodaan immersiota. Visuaaliset efektit ovat tärkeitä, koska niiden avulla pelimekaniikkoihin luodaan hyvä ja palkitseva tuntuma, joka saa pelin tuntumaan hyvin tehdyltä ja viimeistellyltä.

Opinnäytetyössä tutkitaan, mitä visuaaliset efektit ovat ja käydään läpi keinoja, joilla voi luoda visuaalista kontrastia efekteihin. Näitä keinoja ovat esimerkiksi muodot, koot ja värit. Lisäksi tarkastellaan visuaalisten efektien tehtäviä peleissä sekä sitä, kuinka niillä esimerkiksi ohjataan pelaajaa, viestitään vaarasta ja luodaan tuntumaa ja tunnelmaa. Lähdeaineistoa kerättiin pelifirmojen ja pelialan ammattilaisten materiaaleista, kuten ohjeistoista ja artikkeleista eri alustoilla.

Opinnäytetyön projektiosassa suunniteltiin ja toteutettiin erilaisia visuaalisia efektejä omaan peliprojektiin. Työssä esitellään efektien suunnittelu, niiden tehtävät ja ominaisuudet sekä toteutus. Peliprojektiin suunniteltiin kolme efektiä, jotka olivat tyylitelty savuefekti, ampumisefekti ja moniosainen jälkikäsittelyefekti eli jälkikäsittelyshader. Visuaaliset efektit toteutettiin Unreal Enginessä ja muut käytetyt työkalut olivat Blender ja Procreate.

Opinnäytetyö kehitti taitoja suunnitella visuaalisia efektejä ja ymmärrystä siitä, kuinka tärkeää pelin viimeistellyn tuntuman kannalta on hyvä visuaalisten efektien suunnittelu ja toteutus. Opinnäytetyön projektiosan toteutus syvensi osaamista Unreal Enginen Niagara-järjestelmästä ja jälkikäsittelymateriaaleista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste