Paskaa radiota? : podcast – genre, formaatti vai jotain muuta?
Melkko, Antti (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504166793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504166793
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee podcastin määrittelyä ja sen merkitystä nykyajan mediakentällä.
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten podcast voidaan määritellä ja kategorisoida eri tavoin ja, miten nämä määrittelyt vaikuttavat podcastien merkitykseen mediaformaattina. Lisäksi tutkimustavoitteena oli selvittää, miten moninaiset määrittelyt voivat vaikuttaa potentiaalisen kuulijakunnan löytymiseen sekä mikä merkitys verotuksellisilla seikoilla on podcastien asemaan.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sitä varten on haastateltu kuutta podcast-tuottajaa ja kolmea muuta alansa asiantuntijaa. Haastattelut on toteutettu teemahaastatteluna.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee muun muassa, miten suuri rooli eri tuotantoyhtiöillä on podcastien ja muun audiosisällön määrittelyssä. Huonosti määriteltynä podcast näyttäytyy kuluttajille stereotyyppisenä meeminä. Podcastit yhtenä median julkaisualustana ovat kasvattaneet merkitystään maailmanlaajuisesti ja kilpailukuulijoista on kovaa. Tämän takia tuotantoyhtiöt hyötyvät selkeästi määritellyistä audiosisällöistä ja -formaateista. Tutkimuksessa tuodaan ilmi esimerkiksi, miten keskeistä on kategorisoida podcastit eri genrejen alle sen sijaan, että kaikki audiosisältö lyödään yksinkertaisesti vain yleisen ”podcast-genren” alaisuuteen. Selkeät jaot eri genreihin auttavat kuluttajia löytämään kuunneltavaa ja helpottavat podcastien tekijöitä erottumaan massasta.
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten podcast voidaan määritellä ja kategorisoida eri tavoin ja, miten nämä määrittelyt vaikuttavat podcastien merkitykseen mediaformaattina. Lisäksi tutkimustavoitteena oli selvittää, miten moninaiset määrittelyt voivat vaikuttaa potentiaalisen kuulijakunnan löytymiseen sekä mikä merkitys verotuksellisilla seikoilla on podcastien asemaan.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sitä varten on haastateltu kuutta podcast-tuottajaa ja kolmea muuta alansa asiantuntijaa. Haastattelut on toteutettu teemahaastatteluna.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee muun muassa, miten suuri rooli eri tuotantoyhtiöillä on podcastien ja muun audiosisällön määrittelyssä. Huonosti määriteltynä podcast näyttäytyy kuluttajille stereotyyppisenä meeminä. Podcastit yhtenä median julkaisualustana ovat kasvattaneet merkitystään maailmanlaajuisesti ja kilpailukuulijoista on kovaa. Tämän takia tuotantoyhtiöt hyötyvät selkeästi määritellyistä audiosisällöistä ja -formaateista. Tutkimuksessa tuodaan ilmi esimerkiksi, miten keskeistä on kategorisoida podcastit eri genrejen alle sen sijaan, että kaikki audiosisältö lyödään yksinkertaisesti vain yleisen ”podcast-genren” alaisuuteen. Selkeät jaot eri genreihin auttavat kuluttajia löytämään kuunneltavaa ja helpottavat podcastien tekijöitä erottumaan massasta.