Saunamatka maailman onnellisimmassa maassa: hyvinvointimatkailun tuotekehityksen edellytykset
Reis, Minna (2025)
Reis, Minna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504176885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504176885
Tiivistelmä
Hyvinvointi, onnellisuus, kestävä matkailu, luontoelämykset ja suomalainen saunakulttuuri. Muun muassa näitä aiheita käsitellään tässä opinnäytetyössä. Tavoitteena oli kehittää saunasta saunaa suuntaavaa kiertomatkailutuotetta, tekemällä sille vaatimusmäärittelyä. Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli pohjoiskarjalainen matkanjärjestäjä ja matkatoimisto Äksyt Ämmät Oy. Kehittämisen pohjana oli toimeksiantajayrityksen aiempi, vastaavanlainen tuote.
Opinnäytetyön lähestymistapana oli kehittämistutkimus ja tutkimusote oli laadullinen. Tutkimusaineistoa kerättiin teemahaastattelujen avulla. Haastateltuja oli viisi, joista yksi oli toimeksiantaja, yksi Keski-Euroopan matkailun asiantuntija ja kolme lähialueen matkailupalvelujen tuottajia. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin mukaan, käyttäen koodausta ja teemoittelua.
Tutkimuksen tuloksena kävi ilmi, että uuden tuotteen kehittämiseksi tarvitaan toimivaa yhteistyötä ja yhteydenpitoa etenkin matkanjärjestäjän ja palveluntarjoajien välillä. Suomalaiseen saunakulttuuriin ja asiakasymmärryksen ulottuvuuksiin tutustumalla kaikki osapuolet saavuttavat etuja kyseisen tuotteen kehittämiseen ja toteuttamiseen. Myös tarkempi tutustuminen elämyksen elementteihin ja merkitykseen matkailussa havaittiin hyödylliseksi. Käytännössä uuden kiertomatkatuotteen sopivaksi kestoksi todettiin 1-2 viikkoa. Tuotteessa tulee painottaa suomalaisia saunaperinteitä, luontoelämyksiä, kokonaisvaltaista hyvinvointia, moniaistisuutta, rentoutumista ja rauhoittumista. Tuotteen onnistuneeseen toteutukseen tarvitaan tarkat ja kohdistetut tuotekuvaukset.
Opinnäytetyön lähestymistapana oli kehittämistutkimus ja tutkimusote oli laadullinen. Tutkimusaineistoa kerättiin teemahaastattelujen avulla. Haastateltuja oli viisi, joista yksi oli toimeksiantaja, yksi Keski-Euroopan matkailun asiantuntija ja kolme lähialueen matkailupalvelujen tuottajia. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin mukaan, käyttäen koodausta ja teemoittelua.
Tutkimuksen tuloksena kävi ilmi, että uuden tuotteen kehittämiseksi tarvitaan toimivaa yhteistyötä ja yhteydenpitoa etenkin matkanjärjestäjän ja palveluntarjoajien välillä. Suomalaiseen saunakulttuuriin ja asiakasymmärryksen ulottuvuuksiin tutustumalla kaikki osapuolet saavuttavat etuja kyseisen tuotteen kehittämiseen ja toteuttamiseen. Myös tarkempi tutustuminen elämyksen elementteihin ja merkitykseen matkailussa havaittiin hyödylliseksi. Käytännössä uuden kiertomatkatuotteen sopivaksi kestoksi todettiin 1-2 viikkoa. Tuotteessa tulee painottaa suomalaisia saunaperinteitä, luontoelämyksiä, kokonaisvaltaista hyvinvointia, moniaistisuutta, rentoutumista ja rauhoittumista. Tuotteen onnistuneeseen toteutukseen tarvitaan tarkat ja kohdistetut tuotekuvaukset.