Koulutusmuodot painehaavojen ennaltaehkäisyyn : kuvaileva kirjallisuuskatsaus koulutuksen merkityksestä painehaavojen ennaltaehkäisyssä
Kammonen, Silja; Korhonen, Helena; Moilanen, Anne (2025)
Kammonen, Silja
Korhonen, Helena
Moilanen, Anne
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504176914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504176914
Tiivistelmä
Painehaava on ihon ja ihon alla olevan kudoksen vaurio, joka syntyy pitkäkestoisesta paineesta, mikä estää verenkierron alueella. Yleisimmin painehaavoja syntyy vartalon luisille ulokekohdille, kuten kantapäihin. Erityisesti painehaavoja syntyy vuodepotilaille, jotka eivät kykene itse liikkumaan.
Painehaavojen ennaltaehkäisy on tärkeää sekä potilaan että yhteiskunnan kannalta. Syntyessään painehaava aiheuttaa potilaalle elämänlaadun heikkenemistä, sillä painehaava on potilaalle kivulias ja pidentää hoitoaikaa. Suomessa painehaavoja arvioidaan syntyvän vuosittain 55 000–85 000 henkilölle. Painehaavojen hoidon aiheuttamat kustannukset ovat terveydenhuollossa merkittävä kuluerä, sillä niiden hoitaminen on pitkäaikaista ja resursseja vaativaa.
Hoitohenkilökunta on painehaavojen ennaltaehkäisyssä avainasemassa. Hoitohenkilökuntaa kouluttamalla varmistetaan ajantasaiset, näyttöön perustuvat ennaltaehkäisykeinot. Hoitoalan opiskelijoiden opetukseen on yhtä tärkeää sisällyttää painehaavojen ennaltaehkäisyä.
Tässä opinnäytetyössä keskityttiin koulutuksen vaikutukseen painehaavojen ennaltaehkäisyssä. Tavoitteena oli selvittää, millainen koulutus on vaikuttavaa painehaavojen ennaltaehkäisemiseksi. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, yhteistyökumppanina oli Savonian ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyötä varten kerättiin aineistoa aiemmista tutkimuksista etukäteen asetettujen sisäänottokriteerien mukaisesti. Näiden kriteerien mukaan valikoituja kansainvälisiä tutkimusartikkeleja oli kymmenen. Aineiston analysoinnissa käytettiin apuna aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimusartikkelit jaettiin analyysi yksiköihin. Tutkimustuloksista selvisi, että painehaavojen ennaltaehkäisyyn on erilaisia koulutusmuotoja. Jokaisella koulutusmuodolla on omat etunsa ja rajoituksensa. Vaikuttavimmaksi koulutusmuodoksi nousi yhdistetty koulutusmuoto.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää niin työelämän koulutuksia kuin opintojen sisältöä suunnitellessa. Tulosten avulla pystytään kehittämään painehaavojen ennaltaehkäisyn koulutuksia ja opetusta. Tutkimus toimii näyttönä, millaisen koulutuksen järjestäminen painehaavojen ennaltaehkäisyssä on vaikuttavaa.
Painehaavojen ennaltaehkäisy on tärkeää sekä potilaan että yhteiskunnan kannalta. Syntyessään painehaava aiheuttaa potilaalle elämänlaadun heikkenemistä, sillä painehaava on potilaalle kivulias ja pidentää hoitoaikaa. Suomessa painehaavoja arvioidaan syntyvän vuosittain 55 000–85 000 henkilölle. Painehaavojen hoidon aiheuttamat kustannukset ovat terveydenhuollossa merkittävä kuluerä, sillä niiden hoitaminen on pitkäaikaista ja resursseja vaativaa.
Hoitohenkilökunta on painehaavojen ennaltaehkäisyssä avainasemassa. Hoitohenkilökuntaa kouluttamalla varmistetaan ajantasaiset, näyttöön perustuvat ennaltaehkäisykeinot. Hoitoalan opiskelijoiden opetukseen on yhtä tärkeää sisällyttää painehaavojen ennaltaehkäisyä.
Tässä opinnäytetyössä keskityttiin koulutuksen vaikutukseen painehaavojen ennaltaehkäisyssä. Tavoitteena oli selvittää, millainen koulutus on vaikuttavaa painehaavojen ennaltaehkäisemiseksi. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, yhteistyökumppanina oli Savonian ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyötä varten kerättiin aineistoa aiemmista tutkimuksista etukäteen asetettujen sisäänottokriteerien mukaisesti. Näiden kriteerien mukaan valikoituja kansainvälisiä tutkimusartikkeleja oli kymmenen. Aineiston analysoinnissa käytettiin apuna aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimusartikkelit jaettiin analyysi yksiköihin. Tutkimustuloksista selvisi, että painehaavojen ennaltaehkäisyyn on erilaisia koulutusmuotoja. Jokaisella koulutusmuodolla on omat etunsa ja rajoituksensa. Vaikuttavimmaksi koulutusmuodoksi nousi yhdistetty koulutusmuoto.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää niin työelämän koulutuksia kuin opintojen sisältöä suunnitellessa. Tulosten avulla pystytään kehittämään painehaavojen ennaltaehkäisyn koulutuksia ja opetusta. Tutkimus toimii näyttönä, millaisen koulutuksen järjestäminen painehaavojen ennaltaehkäisyssä on vaikuttavaa.