Taiteen perusopetus elinikäisen oppimisen edistäjänä : Näkökulmia taiteen perusopetusta koskevan oikeudellisen sääntelyn sisältöön ja sääntelyn kehittämisen mahdollisuuksiin
Mäkelä, Marianne (2015)
Mäkelä, Marianne
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503213402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503213402
Tiivistelmä
Koulutusoikeuden alaan sijoittuvan tutkimuksen tavoitteena on tarkastella taiteen perusopetusta koskevaa oikeudellista sääntelyä elinikäisen oppimisen edistäjänä sekä hahmotella mahdollisuuksia sääntelyn kehittämiseen edelleen. Oikeuspoliittisia elementtejä sisältävä oikeusdogmaattinen tutkimus kiinnittyy sivistyksellisiin perusoikeuksiin ja ihmisoikeuksiin sekä näihin läheisesti kytkeytyviin muihin perusoikeuksiin. Edelleen tarkastellaan sekä taiteen perusopetusta että muita koulutusmuotoja koskevaa sääntelyä ja tämän nojalla annettuja määräyksiä. Tarkastelu tapahtuu yksilön näkökulmasta, mikä on perusteltua perusoikeuksien ollessa pääsääntöisesti yksilölle kuuluvia oikeuksia. Oikeudellisen aineiston lisäksi tutkimuksessa hyödynnetään kasvatus- ja yhteiskuntatieteellisen tutkimuksen tuloksia erityisesti elinikäisen oppimisen käsitteen määrittelyssä ja tätä koskevien ulottuvuuksien hahmottamisessa.
Tutkimuksen tuloksena voidaan taiteen perusopetusta koskevan sääntelyn todeta monelta osin turvaavan yksilön elinikäisen oppimisen mahdollisuuksia. Koulutusmuotoa koskevan sääntelyn lisäksi keskeiseksi muodostuu koulutusoikeudellisen sääntelyn kokonaisuus samoin kuin muiden sivistyksellisten perusoikeuksien, kuten muun itsensä kehittämisen sekä tieteen ja taiteen vapauden, merkitys.
Tutkimuksen perusteella voidaan myös nostaa pohdittavaksi mahdollisuuksia sääntelyn kehittämiseksi edelleen. Elinikäisen oppimisen tukeminen sivistyksellisiä perusoikeuksia koskevien säännösten lisäksi myös taiteen perusopetusta koskevan tavallisen lainsäädännön tasolla antaisi osaltaan lähtökohtia kehittämistyölle. Vastaava vaikutus olisi lainsäädännön nojalla annettujen eri taiteenalojen opetussuunnitelmien perusteiden yhtenäistämisellä elinikäisen oppimisen edistämiseksi esitetyt näkökohdat huomioiden. Koulutusmuotojen välisen yhteistyön tukeminen muun muassa sääntelyn asettamia esteitä (esimerkiksi eri koulutusmuotojen opetushenkilöstöjen erilaiset kelpoisuusvaatimukset) purkamalla lisäisi kokonaisuuden huomioimisen mahdollisuuksia yksittäisen koulutusmuodon puitteissa annettavan opetuksen ohella.
Tutkimuksen tuloksena voidaan taiteen perusopetusta koskevan sääntelyn todeta monelta osin turvaavan yksilön elinikäisen oppimisen mahdollisuuksia. Koulutusmuotoa koskevan sääntelyn lisäksi keskeiseksi muodostuu koulutusoikeudellisen sääntelyn kokonaisuus samoin kuin muiden sivistyksellisten perusoikeuksien, kuten muun itsensä kehittämisen sekä tieteen ja taiteen vapauden, merkitys.
Tutkimuksen perusteella voidaan myös nostaa pohdittavaksi mahdollisuuksia sääntelyn kehittämiseksi edelleen. Elinikäisen oppimisen tukeminen sivistyksellisiä perusoikeuksia koskevien säännösten lisäksi myös taiteen perusopetusta koskevan tavallisen lainsäädännön tasolla antaisi osaltaan lähtökohtia kehittämistyölle. Vastaava vaikutus olisi lainsäädännön nojalla annettujen eri taiteenalojen opetussuunnitelmien perusteiden yhtenäistämisellä elinikäisen oppimisen edistämiseksi esitetyt näkökohdat huomioiden. Koulutusmuotojen välisen yhteistyön tukeminen muun muassa sääntelyn asettamia esteitä (esimerkiksi eri koulutusmuotojen opetushenkilöstöjen erilaiset kelpoisuusvaatimukset) purkamalla lisäisi kokonaisuuden huomioimisen mahdollisuuksia yksittäisen koulutusmuodon puitteissa annettavan opetuksen ohella.