Jälkiasennettujen laitteistojen aiheuttamat sähkömagneettiset häiriöt ajoneuvoissa
Lauri, Miikka (2025)
Lauri, Miikka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504176889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504176889
Tiivistelmä
Audiokauppa Oulu Oy toimi tämän opinnäytetyön toimeksiantajana. Toimeksiantaja myy äänentoistolaitteita ja niiden asennuspalveluja. Äänentoistolaitteiden asennuksessa ajoneuvoon käytetään yleensä suullista perimätietoa hyvistä käytännöistä ja asennustavoista.
Työssä kehitettiin menetelmiä ajoneuvojen jälkiasennetun laitteiston aiheuttamien häiriöiden tunnistamiseen ja havaitsemiseen. Työssä luotiin tunnistettuja vikatilanteita ja kerrotaan niiden syntymisen syitä sekä seuraamuksia teorian näkökulmasta.
Pääasiallisia käsiteltäviä vikoja olivat sähkömagneettisesta kentästä aiheutuvat indusoituvat häiriöt. Häiriöiden aiheuttamia seuraamuksia CAN-väylässä ei tutkittu. Analogisessa signaalissa häiriöt voidaan kuulla ylimääräisenä äänenä tai kohinana.
Käytännön mittauksilla pyrittiin toteuttamaan tunnettuja vikatilanteita. Luodut vikatilanteet vastasivat ajoneuvossa syntyviä tilanteita. Tilanteiden muuttujiin pyrittiin vaikuttamaan hallitusti ja muutokset raportoitiin myöhempää tulkintaa varten.
Työssä kehitettiin yrityksen käyttöön menetelmiä ja mittauskäytäntöjä työn tehostamiseksi. Vian ilmetessä on laajassa järjestelmässä useita tapoja lähestyä vikaa. Vian tunnistettavuus on usein vianhakijan henkilökohtaisesta kokemuksesta riippuvainen. Yleisesti ajoneuvossa syntyvien häiriöiden tunnistamisella voidaan vikatilanteissa vianpaikannusta nopeuttaa ja säästää työtunteja.
Mittauksista saatiin teorian tukemia tuloksia, mutta myös luotua ilmiöitä, joiden syytä ei voitu selittää.
Työssä kehitettiin menetelmiä ajoneuvojen jälkiasennetun laitteiston aiheuttamien häiriöiden tunnistamiseen ja havaitsemiseen. Työssä luotiin tunnistettuja vikatilanteita ja kerrotaan niiden syntymisen syitä sekä seuraamuksia teorian näkökulmasta.
Pääasiallisia käsiteltäviä vikoja olivat sähkömagneettisesta kentästä aiheutuvat indusoituvat häiriöt. Häiriöiden aiheuttamia seuraamuksia CAN-väylässä ei tutkittu. Analogisessa signaalissa häiriöt voidaan kuulla ylimääräisenä äänenä tai kohinana.
Käytännön mittauksilla pyrittiin toteuttamaan tunnettuja vikatilanteita. Luodut vikatilanteet vastasivat ajoneuvossa syntyviä tilanteita. Tilanteiden muuttujiin pyrittiin vaikuttamaan hallitusti ja muutokset raportoitiin myöhempää tulkintaa varten.
Työssä kehitettiin yrityksen käyttöön menetelmiä ja mittauskäytäntöjä työn tehostamiseksi. Vian ilmetessä on laajassa järjestelmässä useita tapoja lähestyä vikaa. Vian tunnistettavuus on usein vianhakijan henkilökohtaisesta kokemuksesta riippuvainen. Yleisesti ajoneuvossa syntyvien häiriöiden tunnistamisella voidaan vikatilanteissa vianpaikannusta nopeuttaa ja säästää työtunteja.
Mittauksista saatiin teorian tukemia tuloksia, mutta myös luotua ilmiöitä, joiden syytä ei voitu selittää.