Lapsiperheiden kotipalvelun tarve ja toteutuminen hyvinvointialueilla
Nyman, Anu; Väisänen, Inna (2025)
Nyman, Anu
Väisänen, Inna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504186954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504186954
Tiivistelmä
Lapsiperheiden kotipalvelu on osa sosiaalihuoltolakia ja tarjoaa tärkeää tukea perheille arjessa, erityisesti silloin, kun perheet kohtaavat kuormittavia elämäntilanteita. Palvelun tarkoituksena on tukea perheiden hyvinvointia ennen kuin ongelmat kasautuvat ja kehittyvät suuremmiksi. Kotipalvelu voi
sisältää esimerkiksi vanhemmuuden tukea, lastenhoitoa, kodinhoidollista apua ja emotionaalista tukea. Hyvinvointialueiden myöntämiskäytännöt voivat vaihdella, mutta laki takaa oikeuden palveluun, jos se on välttämätöntä lapsen hyvinvoinnin turvaamiseksi.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää lapsiperheiden kotipalvelun nykytilaa
hyvinvointialueilla kyselytutkimuksella, jonka aineisto kerättiin kyselylomakkeella seitsemältä eri hyvinvointialueella työskenteleviltä lapsiperheiden kotipalvelun esihenkilöiltä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että lapsiperheiden kotipalvelua tarjotaan
kaikilla tutkimukseen osallistuneilla hyvinvointialueilla. Osassa hyvinvointialueita kotipalvelua tuotetaan itse tai lisänä käytetään ostopalvelua tai palveluseteliä. Perheille tarjotaan konkreettista apua lastenhoidon ja vanhemmuuden tueksi sekä kodinhoidollisten töiden tukemiseen huomioiden perheiden erityistarpeet. Palvelu tarjoaa tilapäistä tukea myös kriisitilanteissa ja mielenterveyden haasteissa.
Tutkimuksen vastauksista nousi esille tärkeitä kehityskohteita ja huolenaiheita. Kehityskohteina pidettiin palvelun joustavuuteen ja ajantasaisuuteen liittyvät asiat ja ennen kaikkea tärkeänä pidettiin palvelun vaikuttavuuden parantamista myös ennaltaehkäisyn, maksuttomuuden ja tasavertaisuuden tärkeys korostuivat. Vastauksissa huolenaiheita herätti työntekijä resurssit, työskentelytavat, toimintamallit sekä yhteistyö eri toimijoiden välillä.
sisältää esimerkiksi vanhemmuuden tukea, lastenhoitoa, kodinhoidollista apua ja emotionaalista tukea. Hyvinvointialueiden myöntämiskäytännöt voivat vaihdella, mutta laki takaa oikeuden palveluun, jos se on välttämätöntä lapsen hyvinvoinnin turvaamiseksi.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää lapsiperheiden kotipalvelun nykytilaa
hyvinvointialueilla kyselytutkimuksella, jonka aineisto kerättiin kyselylomakkeella seitsemältä eri hyvinvointialueella työskenteleviltä lapsiperheiden kotipalvelun esihenkilöiltä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että lapsiperheiden kotipalvelua tarjotaan
kaikilla tutkimukseen osallistuneilla hyvinvointialueilla. Osassa hyvinvointialueita kotipalvelua tuotetaan itse tai lisänä käytetään ostopalvelua tai palveluseteliä. Perheille tarjotaan konkreettista apua lastenhoidon ja vanhemmuuden tueksi sekä kodinhoidollisten töiden tukemiseen huomioiden perheiden erityistarpeet. Palvelu tarjoaa tilapäistä tukea myös kriisitilanteissa ja mielenterveyden haasteissa.
Tutkimuksen vastauksista nousi esille tärkeitä kehityskohteita ja huolenaiheita. Kehityskohteina pidettiin palvelun joustavuuteen ja ajantasaisuuteen liittyvät asiat ja ennen kaikkea tärkeänä pidettiin palvelun vaikuttavuuden parantamista myös ennaltaehkäisyn, maksuttomuuden ja tasavertaisuuden tärkeys korostuivat. Vastauksissa huolenaiheita herätti työntekijä resurssit, työskentelytavat, toimintamallit sekä yhteistyö eri toimijoiden välillä.