Mobiilihoitajat kotihoidon tukena, Milloin soitan mobiilihoitajalle – opas kotihoidon työntekijälle
Laurila, Kiia (2025)
Laurila, Kiia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504186960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504186960
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia opas kotihoidon työntekijälle, jossa ohjeistetaan, milloin tulisi ottaa yhteyttä mobiilihoitajaan. Oppaan tavoitteena on helpottaa kotihoidon työntekijää akuuteissa tilanteissa, jossa hän harkitsee soittamista mobiilihoitajalle. Tavoitteena on myös tuoda mobiilihoitajien työnkuvaa enemmän esille. Mobiilihoitajat toimivat Pirkanmaan hyvinvointialueella kotisairaalan apuna. Yhteydenotto heihin tapahtuu puhelimitse kotihoidon työntekijän kautta. Mobiilihoitajat voivat antaa ohjeita puhelimitse ja arvioivat kotikäynnin tarvetta.
Digitalisaatio ja teknologian kehitys ovat viime vuosina muuttaneet merkittävästi sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita, tarjoten uusia mahdollisuuksia hoidon toteuttamiseen ja saatavuuden parantamiseen. Mobiilihoitajien tavoitteena on selvittää syy asiakkaan äkilliseen voinnin muutokseen nopeasti. He mahdollistavat asiakkaan hoidon kotona turvallisesti. Mobiilihoitajat tekevät hoidon tarpeen arvion ja asiakas voidaan tarvittaessa lähettää päivystykseen. Tehdessä hoidon tarpeen arvion jo asiakkaan kotona, voidaan välttyä turhalta päivystyskäynniltä. Hoidon tarpeen arviointiin on mahdollisuus käyttää monia erilaisia työkaluja. Opinnäytetyöhön on kuvattu ABCDE-menetelmä, National Early Warning Score eli NEWS pisteytys ja ISBAR-raportointityökalu, joita voidaan käyttää apuna hoidon tarpeen arviointia tehdessä.
Toiminnallinen opinnäytetyö eteni lineaarisen mallin mukaisesti. Oppaan sisällön kokoamiseksi kävin keskusteluja mobiilihoitajien kanssa sekä perehdyin tutkittuun tietoon muun muassa hoidon tarpeen arviointiin liittyen. Tuotoksena laadin oppaan, jonka avulla kotihoidon työntekijä tunnistaisi akuutteja tilanteita helpommin, jolloin soittaa mobiilihoitajille. Opas sisältää mobiilihoitajien työnkuvaa Pirkanmaan hyvinvointialueella ja heidän käyttämiään työvälineitä. Oppaaseen on listattu esimerkkitilanteita, jolloin mobiilihoitajalle olisi hyvä soittaa. Opas sisältää tiedon myös siitä, kuinka mobiilihoitajalle tulisi soittaa ja mitä asioita tulisi ottaa huomioon.
Digitalisaatio ja teknologian kehitys ovat viime vuosina muuttaneet merkittävästi sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita, tarjoten uusia mahdollisuuksia hoidon toteuttamiseen ja saatavuuden parantamiseen. Mobiilihoitajien tavoitteena on selvittää syy asiakkaan äkilliseen voinnin muutokseen nopeasti. He mahdollistavat asiakkaan hoidon kotona turvallisesti. Mobiilihoitajat tekevät hoidon tarpeen arvion ja asiakas voidaan tarvittaessa lähettää päivystykseen. Tehdessä hoidon tarpeen arvion jo asiakkaan kotona, voidaan välttyä turhalta päivystyskäynniltä. Hoidon tarpeen arviointiin on mahdollisuus käyttää monia erilaisia työkaluja. Opinnäytetyöhön on kuvattu ABCDE-menetelmä, National Early Warning Score eli NEWS pisteytys ja ISBAR-raportointityökalu, joita voidaan käyttää apuna hoidon tarpeen arviointia tehdessä.
Toiminnallinen opinnäytetyö eteni lineaarisen mallin mukaisesti. Oppaan sisällön kokoamiseksi kävin keskusteluja mobiilihoitajien kanssa sekä perehdyin tutkittuun tietoon muun muassa hoidon tarpeen arviointiin liittyen. Tuotoksena laadin oppaan, jonka avulla kotihoidon työntekijä tunnistaisi akuutteja tilanteita helpommin, jolloin soittaa mobiilihoitajille. Opas sisältää mobiilihoitajien työnkuvaa Pirkanmaan hyvinvointialueella ja heidän käyttämiään työvälineitä. Oppaaseen on listattu esimerkkitilanteita, jolloin mobiilihoitajalle olisi hyvä soittaa. Opas sisältää tiedon myös siitä, kuinka mobiilihoitajalle tulisi soittaa ja mitä asioita tulisi ottaa huomioon.