Transforming Towards a Sustainable Organisation : case Perho Culinary, Tourism & Business
Runonen, Maria (2025)
Runonen, Maria
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504227092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504227092
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii, miten Inner Development Goals (IDG) -viitekehys voi tukea organisaation kulttuurin muutosta kohti kestävää kehitystä, keskittyen Perho Liiketalousopistoon. Tutkimuksen lähtökohtana on havainto, että pelkkä tieto ei riitä synnyttämään toimintaa: kestävä käyttäytyminen edellyttää myös henkilökohtaista motivaatiota sekä sisäisiä taitoja, kuten empatiaa, itsetuntemusta ja resilienssiä. Tutkimuksessa tarkastellaan organisaation keskeisiä ajureita kohti kestävämpiä käytäntöjä ja arvioidaan, miten nämä tekijät vastaavat IDG-kehyksen taitoja ja valmiuksia. Erityisesti tarkastellaan IDG-kehyksen roolia kestävän toimintakulttuurin edistämisessä ammatillisessa koulutuksessa, arvioiden sen soveltuvuutta, vaikutusta organisaatiomuutokseen ja käytännön toteutuskeinoja.
Tutkimuskysymys on: Mitkä tekijät vaikuttavat organisaation kestävään toimintaan, ja löytyvätkö ne Inner Development Goals -kehyksestä? Tutkimus yhdistää transformatiivisen oppimisen, johtamisen ja systeemiajattelun teoriat empiiriseen tutkimukseen, tarjoten näkökulmia siihen, miten oppilaitokset voivat vahvistaa kestävyyttä sisäisen kehityksen ja johtajuuden muutoksen kautta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Inner Development Goals -viitekehys voi merkittävästi tukea organisaatiokulttuurin muutosta kohti kestävyyttä. Tulokset korostavat, että pelkkä tieto ei riitä aikaansaamaan muutosta – kestävä toiminta vaatii myös henkilökohtaista motivaatiota ja sisäisiä taitoja, kuten empatiaa, itsetuntemusta ja resilienssiä. Hyödyntämällä IDG-viitekehystä organisaatiot voivat kehittää näitä taitoja ja sitoutua pitkäjänteisesti kestävään kehitykseen ja vastuulliseen toimintaan. Tämä lähestymistapa tarjoaa arvokkaita oivalluksia, joita voidaan hyödyntää ammatillisessa koulutuksessa, liiketoiminnassa ja julkisella sektorilla kestävän tulevaisuuden edistämiseksi.
Tutkimuskysymys on: Mitkä tekijät vaikuttavat organisaation kestävään toimintaan, ja löytyvätkö ne Inner Development Goals -kehyksestä? Tutkimus yhdistää transformatiivisen oppimisen, johtamisen ja systeemiajattelun teoriat empiiriseen tutkimukseen, tarjoten näkökulmia siihen, miten oppilaitokset voivat vahvistaa kestävyyttä sisäisen kehityksen ja johtajuuden muutoksen kautta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Inner Development Goals -viitekehys voi merkittävästi tukea organisaatiokulttuurin muutosta kohti kestävyyttä. Tulokset korostavat, että pelkkä tieto ei riitä aikaansaamaan muutosta – kestävä toiminta vaatii myös henkilökohtaista motivaatiota ja sisäisiä taitoja, kuten empatiaa, itsetuntemusta ja resilienssiä. Hyödyntämällä IDG-viitekehystä organisaatiot voivat kehittää näitä taitoja ja sitoutua pitkäjänteisesti kestävään kehitykseen ja vastuulliseen toimintaan. Tämä lähestymistapa tarjoaa arvokkaita oivalluksia, joita voidaan hyödyntää ammatillisessa koulutuksessa, liiketoiminnassa ja julkisella sektorilla kestävän tulevaisuuden edistämiseksi.