2,5-ulotteinen action roguelike-peli Unityllä
Salonen, Joni (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504227135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504227135
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Rogue-peligenreen kuuluvan peliprototyypin pelikehitystä Unityllä. Tavoitteena oli tutkia pelikehityksen vaiheita sekä kehittää osaamista Unity pelimoottorin kanssa työskentelystä. Työn idea syntyi kiinnostuksesta peliohjelmointia kohtaan, halusta tutkia Rogue-peligenren ominaisuuksien luomista, sekä saada käsitys yleisistä pelikehityksen vaiheista.
Opinnäytetyön taustaa käsittelevässä osiossa käydään yleisesti läpi pelikehityksen vaiheita, kuten esimerkiksi mitä vaiheissa tehdään ja mitä ohjelmistoja vaiheissa käytetään. Osiossa kerrotaan sen lisäksi myös Unitystä löytyvistä ominaisuuksista. Tämän jälkeen pelikonseptia käsittelevässä osiossa kerrotaan opinnäytetyön suunnittelusta ja projektin teknisiä yksityiskohtia avataan tarkemmin. Sen jälkeen ohjelmointia koskevassa osiossa kerrotaan opinnäytetyössä tehdyn peliprototyypin teknisien osien toteutuksesta. Seuraavaksi käsitellään toteutettua pelitestausta ja analysoidaan siinä saatua palautetta. Lopuksi pohdintaa opinnäytetyöstä yleisesti.
Peliprototyyppi toteutettiin Unity pelimoottorilla, ohjelmointikielenä toimi C# ja ohjelmointiympäristönä käytettiin Visual studiota, jossa käytössä oli myös GitHub Copilot tekoäly. Grafiikat peliin tuotettiin Aseprite ohjelmistolla.
Opinnäytetyön tuloksena oli toimiva peliprototyyppi Roguelike-peligenreen kuuluvasta pelistä. Kehityksen aikana todettiin, että prototyyppiä ei kannata lähteä jatkokehittämään.
Opinnäytetyön taustaa käsittelevässä osiossa käydään yleisesti läpi pelikehityksen vaiheita, kuten esimerkiksi mitä vaiheissa tehdään ja mitä ohjelmistoja vaiheissa käytetään. Osiossa kerrotaan sen lisäksi myös Unitystä löytyvistä ominaisuuksista. Tämän jälkeen pelikonseptia käsittelevässä osiossa kerrotaan opinnäytetyön suunnittelusta ja projektin teknisiä yksityiskohtia avataan tarkemmin. Sen jälkeen ohjelmointia koskevassa osiossa kerrotaan opinnäytetyössä tehdyn peliprototyypin teknisien osien toteutuksesta. Seuraavaksi käsitellään toteutettua pelitestausta ja analysoidaan siinä saatua palautetta. Lopuksi pohdintaa opinnäytetyöstä yleisesti.
Peliprototyyppi toteutettiin Unity pelimoottorilla, ohjelmointikielenä toimi C# ja ohjelmointiympäristönä käytettiin Visual studiota, jossa käytössä oli myös GitHub Copilot tekoäly. Grafiikat peliin tuotettiin Aseprite ohjelmistolla.
Opinnäytetyön tuloksena oli toimiva peliprototyyppi Roguelike-peligenreen kuuluvasta pelistä. Kehityksen aikana todettiin, että prototyyppiä ei kannata lähteä jatkokehittämään.