Web Store User Experience of Parolan Pyörähuolto
Toivonen, Veikka (2025)
Toivonen, Veikka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504227171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504227171
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää juuri avautuneen verkkokaupan käyttäjäkokemusta ja sen eri osa-alueiden merkitystä kuluttajille. Tutkimuksessa keskitytään erityisesti verkkokaupan käytettävyyteen, sisältöön, sekä luotettavuuteen. Tutkimuksen teoria pohjautuu verkkokauppaan, käyttäjäkokemukseen, käytettävyyteen, sekä luotettavuuteen keskittyviin aineistoihin ja tutkimuksiin.
Tutkimus on toteutettu toimeksiantona hämeenlinnalaiselle pyöräkaupalle Parolan Pyörähuollolle. Tutkimuksen tavoitteena on saada selville yrityksen nykyisten asiakkaiden ajatuksia ja mielipiteitä uuden verkkokaupan käytettävyydestä, luotettavuudesta ja käyttäjäkokemuksesta kokonaisuudessaan, jotta verkkokauppaa voidaan kehittää entisestään. Empiirinen tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, yhdistämällä laadullista eli kvalitatiivista ja määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusta.
Tutkimuksessa havaittiin, että nykyiset asiakkaat pitävät yrityksen nykyistä verkkokauppaa erittäin luotettavana, sekä erittäin helppo käyttöisenä. Toimitus- ja maksutapojen määrää pidettiin erittäin riittävänä, joka lisäsi verkkokaupan ja yrityksen luotettavuutta. Kehitettävää verkkokaupassa ovat sen yksinkertaisuus, sekä selkeämmät kategorisoinnit tuotteille, jotta haluttu tuote olisi helpompi löytää. Kokonaisuudessaan verkkokauppa sai erittäin positiivista palautetta sen käytettävyydestä ja sisällöstä, mutta myös parannusehdotuksia tulevaisuutta varten. The purpose of this thesis is to find out information about web stores user experience and the importance of its various aspects to the consumer. The research focuses in particular to the usability, contents and trustworthiness of the web store. The research theory is based on materials and past research that focus on web stores, user experience, contents and trustworthiness.
This research is done as an assignment for Parolan Pyörähuolto, which is a bike shop located in Hämeenlinna. The goal of the research is to find out the experiences and feelings that the current customers of the company have towards the company’s web shop and its usability, trustworthiness and the user experience of it, so that the company is able to continue developing the web shop even more. Empirical research was carried out as a survey, combining qualitative and quantitative research.
The research found that current customers find the company's current web store very reliable and easy to use. The number of delivery and payment methods was considered sufficient, which increased the reliability of the online store and the company. What needs to be improved in the web store are its simplicity, as well as clearer categorizations for the products, so that it would be easier to find the desired product. Overall, the web store received very positive feedback on its usability and content, but also suggestions for improvement for the future.
Tutkimus on toteutettu toimeksiantona hämeenlinnalaiselle pyöräkaupalle Parolan Pyörähuollolle. Tutkimuksen tavoitteena on saada selville yrityksen nykyisten asiakkaiden ajatuksia ja mielipiteitä uuden verkkokaupan käytettävyydestä, luotettavuudesta ja käyttäjäkokemuksesta kokonaisuudessaan, jotta verkkokauppaa voidaan kehittää entisestään. Empiirinen tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, yhdistämällä laadullista eli kvalitatiivista ja määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusta.
Tutkimuksessa havaittiin, että nykyiset asiakkaat pitävät yrityksen nykyistä verkkokauppaa erittäin luotettavana, sekä erittäin helppo käyttöisenä. Toimitus- ja maksutapojen määrää pidettiin erittäin riittävänä, joka lisäsi verkkokaupan ja yrityksen luotettavuutta. Kehitettävää verkkokaupassa ovat sen yksinkertaisuus, sekä selkeämmät kategorisoinnit tuotteille, jotta haluttu tuote olisi helpompi löytää. Kokonaisuudessaan verkkokauppa sai erittäin positiivista palautetta sen käytettävyydestä ja sisällöstä, mutta myös parannusehdotuksia tulevaisuutta varten.
This research is done as an assignment for Parolan Pyörähuolto, which is a bike shop located in Hämeenlinna. The goal of the research is to find out the experiences and feelings that the current customers of the company have towards the company’s web shop and its usability, trustworthiness and the user experience of it, so that the company is able to continue developing the web shop even more. Empirical research was carried out as a survey, combining qualitative and quantitative research.
The research found that current customers find the company's current web store very reliable and easy to use. The number of delivery and payment methods was considered sufficient, which increased the reliability of the online store and the company. What needs to be improved in the web store are its simplicity, as well as clearer categorizations for the products, so that it would be easier to find the desired product. Overall, the web store received very positive feedback on its usability and content, but also suggestions for improvement for the future.