Selkokielen käytön opas opettajille
Nerkiz, Katja (2025)
Nerkiz, Katja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504207025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504207025
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää selkokielen käyttöön liittyvä opas perusopetuksen alaluokkien opettajille. Oppaan tavoitteena on tukea opettajia selkokielen käytössä opetuksen ja viestinnän saavutettavuuden parantamiseksi erityisesti monikielisissä ja erityistä tukea vaativissa oppimisympäristöissä. Työssä pyrittiin vastaamaan kouluyhteisöjen tarpeeseen selkeyttää viestintää oppilaiden ja huoltajien kanssa, vahvistaa osallisuutta sekä edistää yhdenvertaisuutta opetuksessa.
Opinnäytetyö oli kehittämispainotteinen ja menetelmänä käytettiin dokumenttianalyysiä. Aineistona hyödynnettiin opetussuunnitelmien perusteita, Selkokeskuksen materiaaleja sekä kieli- ja kulttuuritietoisuutta käsitteleviä asiantuntijalähteitä. Lisäksi kehittämisprosessissa sovellettiin kirjoittajan asiantuntemusta S2-opetuksesta ja selkokielen käytöstä koulukontekstissa. Oppaan luonnosta arvioitiin käytännössä ja sitä muokattiin saadun palautteen perusteella. Kehittämistyö eteni vaiheittain tarpeiden määrittelystä oppaan suunnitteluun, sisällön koostamiseen ja valmiin tuotoksen arviointiin.
Tuotoksena syntyi selkokielen periaatteita noudattava opas, joka sisältää käytännön esimerkkejä, selkeitä ohjeita sekä konkreettisia vinkkejä selkokielen hyödyntämiseen opetuksessa ja kodin ja koulun välisessä viestinnässä. Oppaassa käsitellään selkokielen käyttöä opetuksen tukena, Wilma-viestinnässä ja huoltajayhteistyössä. Oppaan rakenne perustuu selkeisiin osioihin, jotta sen käyttö arjessa olisi mahdollisimman sujuvaa.
Johtopäätöksenä todettiin, että selkokieli tukee kouluyhteisöjen kielellistä saavutettavuutta ja yhdenvertaisuutta, kun sitä käytetään opetuksessa, viestinnässä ja vuorovaikutuksessa moninaisten oppilas- ja huoltajaryhmien kanssa. Oppaan avulla opettajilla on mahdollisuus vahvistaa kieli- ja kulttuuritietoista toimintakulttuuria sekä vastata lainsäädännöllisiin ja yhteiskunnallisiin vaatimuksiin saavutettavasta viestinnästä koulumaailmassa.
Opinnäytetyö oli kehittämispainotteinen ja menetelmänä käytettiin dokumenttianalyysiä. Aineistona hyödynnettiin opetussuunnitelmien perusteita, Selkokeskuksen materiaaleja sekä kieli- ja kulttuuritietoisuutta käsitteleviä asiantuntijalähteitä. Lisäksi kehittämisprosessissa sovellettiin kirjoittajan asiantuntemusta S2-opetuksesta ja selkokielen käytöstä koulukontekstissa. Oppaan luonnosta arvioitiin käytännössä ja sitä muokattiin saadun palautteen perusteella. Kehittämistyö eteni vaiheittain tarpeiden määrittelystä oppaan suunnitteluun, sisällön koostamiseen ja valmiin tuotoksen arviointiin.
Tuotoksena syntyi selkokielen periaatteita noudattava opas, joka sisältää käytännön esimerkkejä, selkeitä ohjeita sekä konkreettisia vinkkejä selkokielen hyödyntämiseen opetuksessa ja kodin ja koulun välisessä viestinnässä. Oppaassa käsitellään selkokielen käyttöä opetuksen tukena, Wilma-viestinnässä ja huoltajayhteistyössä. Oppaan rakenne perustuu selkeisiin osioihin, jotta sen käyttö arjessa olisi mahdollisimman sujuvaa.
Johtopäätöksenä todettiin, että selkokieli tukee kouluyhteisöjen kielellistä saavutettavuutta ja yhdenvertaisuutta, kun sitä käytetään opetuksessa, viestinnässä ja vuorovaikutuksessa moninaisten oppilas- ja huoltajaryhmien kanssa. Oppaan avulla opettajilla on mahdollisuus vahvistaa kieli- ja kulttuuritietoista toimintakulttuuria sekä vastata lainsäädännöllisiin ja yhteiskunnallisiin vaatimuksiin saavutettavasta viestinnästä koulumaailmassa.