Online-terveysvalmennusten käyttökokemus; Teknologian rooli terveyskäyttäytymisen muutoksessa
Goman, Arina (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504237403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504237403
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii online-terveysvalmennusten käyttökokemuksia ja teknologian roolia terveyskäyttäytymisen muutoksessa. Tavoitteena on selvittää, miten mobiilisovellukset ja niiden ominaisuudet, kuten pelillistäminen, vaikuttavat käyttäjien sitoutumiseen valmennukseen, millä tavoin teknologia tukee käyttäjien motivaatiota ja terveyskäyttäytymisen muutoksia sekä mitkä ovat suurimmat haasteet ja mahdollisuudet online-terveysvalmennusten kehittämisessä.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena Webropol-alustalla Savonia-ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijoille. Kyselyssä kartoitettiin muun muassa käyttäjien kokemuksia terveysvalmennussovelluksista, niiden helppokäyttöisyydestä, sitouttavista ominaisuuksista sekä haasteista ja kehityskohteista. Vastauksia saatiin yhteensä 91, mikä mahdollisti kattavan aineiston analysoinnin.
Tulokset osoittavat, että teknologian avulla toteutettu terveysvalmennus tukee käyttäjiä erityisesti tavoitteiden asettamisessa ja reaaliaikaisen palautteen saamisessa. Mobiilisovellusten helppokäyttöisyys ja personointimahdollisuudet koettiin keskeisiksi käyttäjäkokemusta parantaviksi tekijöiksi. Toisaalta haasteina korostuivat esimerkiksi aikataulutus, motivaatio ja sovellusten rajoitteet tietojen analysoinnissa.
Työn pohjalta voidaan todeta, että teknologian rooli terveysvalmennuksissa on merkittävä, mutta sen vaikutus vaihtelee käyttäjän tarpeiden, motivaation ja teknologian ominaisuuksien mukaan. Tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa terveysvalmennusten kehittämiseen ja käyttäjien tarpeiden huomioimiseen tulevaisuudessa.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena Webropol-alustalla Savonia-ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijoille. Kyselyssä kartoitettiin muun muassa käyttäjien kokemuksia terveysvalmennussovelluksista, niiden helppokäyttöisyydestä, sitouttavista ominaisuuksista sekä haasteista ja kehityskohteista. Vastauksia saatiin yhteensä 91, mikä mahdollisti kattavan aineiston analysoinnin.
Tulokset osoittavat, että teknologian avulla toteutettu terveysvalmennus tukee käyttäjiä erityisesti tavoitteiden asettamisessa ja reaaliaikaisen palautteen saamisessa. Mobiilisovellusten helppokäyttöisyys ja personointimahdollisuudet koettiin keskeisiksi käyttäjäkokemusta parantaviksi tekijöiksi. Toisaalta haasteina korostuivat esimerkiksi aikataulutus, motivaatio ja sovellusten rajoitteet tietojen analysoinnissa.
Työn pohjalta voidaan todeta, että teknologian rooli terveysvalmennuksissa on merkittävä, mutta sen vaikutus vaihtelee käyttäjän tarpeiden, motivaation ja teknologian ominaisuuksien mukaan. Tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa terveysvalmennusten kehittämiseen ja käyttäjien tarpeiden huomioimiseen tulevaisuudessa.