Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

TikTok-markkinoinnin vaikutus suomalaisten nuorten aikuisten ostokäyttäytymiseen

Ådal, Jenna (2025)

 
Avaa tiedosto
Ådal_Jenna.pdf (279.3Kt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Ådal, Jenna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247455
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin TikTok-markkinoinnin vaikutusta suomalaisten nuorten aikuisten ostokäyttäytymiseen. Tutkimuksessa selvitettiin, miten TikTokissa nähdyt markkinointisisällöt vaikuttavat ostopäätöksiin, mitkä tekijät herättävät luottamusta TikTok-mainonnassa ja miten TikTok-markkinointi eroaa muista sosiaalisen median markkinointikanavista.

Työn tietoperustassa käsiteltiin sosiaalista mediaa ja markkinointia, TikTokin erityispiirteitä markkinointikanavana, digitaalisen markkinoinnin eri muotoja sekä kuluttajakäyttäytymistä. Digitaalinen markkinointi on muuttanut kuluttajien ostotapoja tarjoamalla kohdennettua ja kustannustehokasta viestintää yrityksiltä kuluttajille. TikTokin erityispiirteinä korostuivat sen tehokas algoritmi ja viihdyttävä sisältö. Keskeiseksi ilmiöksi nousi myös FOMO-ilmiö (Fear of Missing Out), joka tekee ostopäätöksistä entistä impulsiivisempia erityisesti TikTokin trendejä seuraavassa ympäristössä.

Tutkimus toteutettiin helmikuussa 2025 kvalitatiivisena haastattelututkimuksena, johon osallistui viisi 18–30-vuotiasta suomalaista nuorta aikuista. Haastateltavista kolme oli naisia ja kaksi miehiä. Tällä haluttiin varmistaa monipuolisuus ja yleistettävyys. Kaikki haastateltavat olivat aktiivisia TikTokin käyttäjiä, jotka olivat tehneet ostopäätöksiä TikTokissa näkemänsä sisällön perusteella.

Tutkimustulokset osoittavat, että TikTok on vahvasti integroitunut suomalaisten nuorten päivittäiseen elämään ja vaikuttaa heidän ostokäyttäytymiseensä. Kaikki haastateltavat tunnistivat tehneensä ostopäätöksiä TikTokissa näkemänsä markkinoinnin perusteella, ja erityisesti impulsiiviset ostopäätökset olivat yleisiä. TikTokin algoritmin tehokkuus videoiden kohdentamisessa koettiin merkittäväksi tekijäksi markkinoinnin vaikuttavuudessa.

Luottamusta TikTok-markkinoinnissa herättivät erityisesti aidot käyttäjäkokemukset, autenttinen sisältö sekä tykkäysten ja kommenttien määrä. Haastateltavat kokivat TikTok-markkinoinnin eroavan muista sosiaalisen median kanavista erityisesti sisällön viihdyttävyyden ja ajantasaisuuden osalta. TikTokin lyhyet, nopeatempoiset videot koettiin mieleenpainuvammiksi kuin muun sosiaalisen median sisältö.

Viiden haastateltavan perusteella tehty tutkimus ei mahdollista laajoja yleistyksiä tutkimustulosten osalta, mutta tutkimus tarjoaa ymmärrystä ilmiöstä ja näkemyksen nykytilanteeseen.

Tulosten perusteella TikTok-markkinoinnilla on merkittävä rooli suomalaisten nuorten aikuisten ostopäätöksissä, ja erityisesti autenttiset, samaistuttavat ja viihdyttävät sisällöt ovat tehokkaita. Tutkimus tarjoaa ymmärrystä siihen, miten hyödyntää TikTokia markkinointikanavana nuoria aikuisia tavoiteltaessa ja miten rakentaa luottamusta TikTokin ympäristössä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste