Mitä tulevaisuuden esihenkilöltä odotetaan
Ronkainen, Miia-Maaria (2025)
Ronkainen, Miia-Maaria
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504237430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504237430
Tiivistelmä
Tulevaisuuden esihenkilötyö nousee esiin digitalisaation, monimuotoisuuden ja työelämän jatkuvien muutosten keskellä. Tämä tutkimus tarkasteli tulevaisuuden esihenkilötyön vaatimuksia asiantuntijatyössä, erityisesti digitalisaation, etä- ja hybridityön sekä ikäryhmien monimuotoisuuden ja ihmislähtöisen johtamisen näkökulmista. Digitalisaation edetessä korostuvat teknologiset innovaatiot ja niiden mukanaan tuomat haasteet, kuten työn monimutkaistuminen ja etäjohtamisen yleistyminen. Samalla työyhteisöjen monimuotoistuminen vaatii esihenkilöiltä uusia taitoja ja kykyä vastata yksilöllisiin tarpeisiin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia taitoja tulevaisuuden esihenkilöiltä odotetaan ja miten he voivat vastata muuttuvan työelämän vaatimuksiin. Esihenkilöt ovat avainasemassa organisaation menestyksen ja henkilöstön hyvinvoinnin tukemisessa, ja heidän roolinsa on yhä enemmän valmentava ja ihmislähtöinen. Esihenkilöt eivät enää johda pelkästään tavoitteiden saavuttamista, vaan myös työyhteisön sosiaalista ja emotionaalista hyvinvointia, mikä korostaa empaattisen ja tasa-arvoisen johtamisen merkitystä. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että tulevaisuuden esihenkilöltä odotetaan ennen kaikkea vahvoja vuorovaikutustaitoja ja kykyä kohdata ihmiset yksilöinä. Esihenkilön ei riitä enää ainoastaan ohjata työtä tai huolehtia tavoitteiden saavuttamisesta, vaan hänen tehtäväkseen nähdään myös työyhteisön hyvin voinnin ja toimivan ilmapiirin ylläpitäminen. Kuuntelemisen taito, empaattisuus ja aito kiinnostus työntekijöiden näkemyksiä kohtaan nousivat merkittäviksi ominaisuuksiksi. Nykyajan työelämässä korostuu myös muutosvalmius. Esihenkilöltä odotetaan kykyä toimia nopeasti muuttuvissa tilanteissa ja tukea henkilöstöä epävarmuuden keskellä. Tämä edellyttää joustavuutta, kykyä omaksua uutta sekä halua jatkuvaan itsensä kehittämiseen. Hyvä esihenkilö toimii itse esimerkkinä oppimisen ja sopeutumisen osalta. Viestinnän rooli nähdään entistä keskeisempänä. Esihenkilön tulee kyetä viestimään selkeästi ja avoimesti, mutta samalla osata hyödyntää erilaisia viestintäkanavia ja teknologisia työkaluja. Digitaalisuus ei poista ihmisten välistä vuorovaikutusta, mutta sen hallitseminen on olennainen osa nykypäivän johtamistyötä. Lisäksi tutkimuksessa nousi esiin tarve arvopohjaiselle johtamiselle. Eettiset periaatteet, oikeudenmukaisuus ja reilu kohtelu ovat asioita, joita henkilöstö arvostaa ja pitää tärkeinä. Esihenkilön odotetaan toimivan luottamusta herättävällä tavalla ja tukevan työntekijöitä paitsi ammatillisesti, myös yksilöinä.