3-5-vuotiaan lapsen sosioemotionaalisten taitojen tukeminen : opas varhaiskasvatukseen leikki-ikäisen lapsen vanhemmille ja huoltajille
Hintsala, Satu; Koskinen, Emma; Niemelä, Jenna (2025)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Hintsala, Satu
Koskinen, Emma
Niemelä, Jenna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247472
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kattava tietopaketti 3–5-vuotiaiden lasten vanhemmille ja huoltajille lapsen sosioemotionaalisten taitojen tukemisesta. Oppaan muodossa toteutetun teoksen tarkoituksena oli tuottaa varhaiskasvatukseen huoltajille jaettavaksi hyödyllinen tiivistelmä sosioemotionaalisten taitojen tukemisesta. Oppaan pitkän aikavälin tavoitteena on, että opas tarjoaa tukea vanhempien ja huoltajien kasvatustyöhön, erityisesti lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen. Tietoperustassa käsitellään sosioemotionaalisten taitojen lisäksi sosiaalista ja emotionaalista kompetenssia, lapsen sosiaalisia ympäristöjä sekä varhaiskasvatuksen ja huoltajien välistä yhteistyötä. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Oulun ammattikorkeakoulu.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin tuotekehityshankkeena, jonka tuotoksena oli opas. Oppaan kehittäminen perustui Jämsän ja Mannisen (2000) esittämiin tuotekehityksen perusvaiheisiin. Opas toteutettiin Canva- verkkotyökalun avulla, ja sen pituus on yhteensä 23 sivua suomen- ja englanninkielisine osineen. Oppaan sisältö koostuu lapsen sosioemotionaalisten taitojen merkityksestä, niiden tukemisesta huoltajan näkökulmasta, lapsen sosiaalisten ympäristöjen ja vertaissuhteiden merkittävyydestä, sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemisesta.
Opinnäytetyö on tärkeä ja ajankohtainen, sillä sosioemotionaaliset taidot vaikuttavat suoraan lapsen hyvinvointiin, oppimiseen ja vuorovaikutussuhteisiin. Sosioemotionaaliset taidot tukevat lapsen tunne-elämän käsittelemistä, ja varhaisessa kehityksessä taitojen opettaminen lapselle voi toimia ennaltaehkäisevästi edistäen hyvinvointia. Lapsen ensimmäinen ja tärkein vuorovaikutussuhde on lähtökohtaisesti aina huoltajiin, joten opas on rakennettu heitä varten taitojen opettamisen tueksi.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin tuotekehityshankkeena, jonka tuotoksena oli opas. Oppaan kehittäminen perustui Jämsän ja Mannisen (2000) esittämiin tuotekehityksen perusvaiheisiin. Opas toteutettiin Canva- verkkotyökalun avulla, ja sen pituus on yhteensä 23 sivua suomen- ja englanninkielisine osineen. Oppaan sisältö koostuu lapsen sosioemotionaalisten taitojen merkityksestä, niiden tukemisesta huoltajan näkökulmasta, lapsen sosiaalisten ympäristöjen ja vertaissuhteiden merkittävyydestä, sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemisesta.
Opinnäytetyö on tärkeä ja ajankohtainen, sillä sosioemotionaaliset taidot vaikuttavat suoraan lapsen hyvinvointiin, oppimiseen ja vuorovaikutussuhteisiin. Sosioemotionaaliset taidot tukevat lapsen tunne-elämän käsittelemistä, ja varhaisessa kehityksessä taitojen opettaminen lapselle voi toimia ennaltaehkäisevästi edistäen hyvinvointia. Lapsen ensimmäinen ja tärkein vuorovaikutussuhde on lähtökohtaisesti aina huoltajiin, joten opas on rakennettu heitä varten taitojen opettamisen tueksi.